Evenementen zijn goede mogelijkheden om aan merkactivering te doen en daarom stuurt menig merkfabrikant promotieteams op pad of laat een merkbeleving organiseren.
Dat dient wel met een aangepast assortiment in een aangepaste omgeving te gebeuren. Vaak leveren grote evenementen naast bekendheid, ook volume op. Zo hebben brouwers als Grolsch, Bavaria en Dommeslch sinds kort ook bier in plastic flesjes in hun assortiment. De liefhebber kan zo met een herkenbare verpakking rondlopen in plaats met een anoniem plastic glas. Andere foodmerken ontdekken festivals en evenementen nu ook als verkoopgelegenheid. Vooral merkformules en merkfabrikanten met eigen retailformules doen tegenwoordig aan evenementcatering.
Unilever is bijvoorbeeld zichtbaar met merken als Swirl's en Ben & Jerry's. Ook Douwe Egberts is zeer actief op de evenementenmarkt en ziet dit als een uitstekend verkoopkanaal. Dit jaar werden festivalkampeerders al onthaald met een speciale wekservice: koffie op bed (in de tent). Ander thema was Coffeechill: chillen met koffie. Verder heeft Douwe Egberts zijn eigen retailformule ontwikkeld: Cafe DE.
Bron: express.be, Retailtrends