Werken in de eventsector is niet evident, maar maakt gelukkig

Werken in de eventsector is niet evident, maar maakt gelukkig

Het ondernemersvertrouwen is laag en is sinds het begin van de coronacrisis in 2020 en de daaropvolgende energiecrisis in 2021 nauwelijks gestegen. De voorzichtigheid, als gevolg van het lage vertrouwen in de markt, is ook te merken in de eventsector, wat een rem kan zijn op investeringen en het aanwerven van personeel.


Ten opzichte van eind 2023 is het aantal vaste medewerkers tijdens het eerste kwartaal van dit jaar in minder dan 14% van de eventorganisaties gestegen. Dezelfde evolutie is op te merken in de samenwerking met freelancers. Bij 55% van de organisaties is er een status-quo en bij meer dan 5% wordt er zelfs een (grote) daling vastgesteld in deze voor de sector belangrijke samenwerkingen. Dat blijkt uit de resultaten van het tweede kwartaalonderzoek dat Event Confederation samen met onderzoekspartner iVOX in april 2024 heeft uitgevoerd bij 115 event professionals in België.


De personeelsuitdagingen zitten niet enkel in het voldoende vertrouwen hebben in een positieve toekomst om voor extra personeel te kunnen en durven betalen, maar ook in het vinden van goed personeel. 78% van de event professionals geeft aan dat er een tekort is aan personeel in de sector. Bovendien vindt meer dan 50% van de professionals dat jobzekerheid een uitzondering is in de sector. Meerdere jobs hebben in deze sector is geen uitzondering, volgens 72% van de professionals. Bovendien vindt slechts 60% dat ze correct betaald worden voor het werk dat ze doen.

 


Rendement onder druk

Ook het rendement van de ondernemers staat onder druk, net als die van de event professionals. Zo steeg de winst het voorbije kwartaal bij slechts 19% van de eventorganisaties. Wat omzet betreft zien we het voorbije kwartaal een daling bij 17% van de organisaties ten opzichte van het laatste kwartaal van 2023. Voor het huidige kwartaal verwacht 10% van de event professionals een daling van hun omzet t.o.v. het voorbije kwartaal. Daarnaast dragen de vele extra regelgevingen, zoals de verplichte herbruikbare bekers op evenementen, waarvan de meerderheid van de event professionals (54%) de impact op het klimaat betwijfelt, ook niet bij aan kostenreductie.

 

Maar er is hoop. Over de omzetverwachtingen voor het tweede kwartaal van dit jaar zijn onze event professionals iets positiever en merken we een lichte verwachte stijging van gemiddeld 21% op bij 30% van de organisaties. Ook denkt bijna 57% van de event professionals dat de komende maanden meer mensen evenementen zullen bezoeken dan de voorbije maanden.



Job happiness

Ondanks deze uitdagingen en bezorgdheden leren de onderzoeksresultaten ook dat werken in de eventsector voldoening geeft, wat één van de belangrijkste drijfveren is voor job happiness. 93% van de event professionals geeft aan dat werken op evenementen hen gelukkig maakt. Meer nog, 97% is trots om in de eventsector te werken en ruim 78% benadrukt dat ze al uitkijken naar een zomer vol evenementen.

 

"Van deze laatste cijfers word ik gelukkig", zegt Christine Merckx, manager van Event Confederation. "Het is niet evident om in onze sector aan de slag te gaan, maar voor velen is het een passie en 'a way of life'. Helaas vraagt het (te) vaak nog (te) veel compromissen. Ook onze professionals verdienen erkenning en een optimaal wetgevend kader. We blijven immers nog steeds een kwetsbare sector en dat zou niet mogen. Evenementen zijn te belangrijk, niet enkel economisch en internationaal maar ook maatschappelijk. Niemand wil immers ooit terug naar een periode zonder evenementen."


Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties