B2B evenementen ondergaan een fundamentele 'shift', dat schrijft het toonaangevende zakenmagazine Forbes. Forbes maakt de vergelijking met online adverteren in de begin jaren 2000.
Op 20 jaar tijd groeiden de online marketing uitgaven van 3% naar 50% van de totale advertentie-uitgaven. Een enorme verschuiving die het gevolg is van het enorme bereik, de meetbaarheid en personalisatie mogelijkheden van online advertenties.
Zelfs vóór de pandemie werden traditionele kanalen (outbound) minder effectief en marketing e-mails komen in de spam folder terecht. De traditionele go-to-market-strategie was duidelijk in verval. Bedrijven stappen over op product gestuurde marketing, content marketing, ... waarbij ze zichzelf als experts in de markt zetten. De moderne marketing trechter verandert en eventmarketing krijgt een steeds centralere plek.
"Helaas stellen veel mensen eventmarketing nog steeds gelijk aan eventplanning. En ondanks het groeiende aantal bewijzen van het potentieel van eventmarketing, bekijken veel verkoop- en marketingteams het nog steeds door de verouderde lens", aldus Kishore Kothandaraman van online eventplatform Goldcast. "Het doel van eventmarketing was merkzichtbaarheid, puur en eenvoudig."
Bij moderne eventmarketing draait het niet langer over de funnel op zich, maar om het schaalbaar maken van eventprogramma's én het leveren van bruikbare inzichten waarmee verkoopteams actief aan de slag kunnen. Door bijvoorbeeld alle eventgerelateerde activiteiten van een prospect automatisch in het CRM systeem te loggen hebben verkopers en marketeers haakjes. Ze kunnen ze een bezoeker van een evenement die interesse toonde in specifieke topics/sprekers met bijkomende informatie benaderen. Of waarom wachten tot het evenement? Na inschrijving via een goed opgesteld registratieformulier heb je al een schat aan informatie.
Door journeys aan eventmarketing te koppelen en die meetbaar te maken ontstaat een nieuwe wereld aan mogelijkheden om de funnel nog efficiënter en schaalbaar te maken.
Bron: Forbes