Niet alleen de eigen sector, organisatoren en toeleveranciers, maar vooral ook de exposanten zelf willen zo snel mogelijk weer deelnemen aan beurzen en congressen, zo stelt Febelux, de beroepsvereniging voor beurzen, congressen en events. En niet in het minst om de economische impact.
Voor veel bedrijven zijn beurzen de efficiëntste manier om op een korte tijd, heel gericht, met zoveel mogelijk (potentiële) klanten van gedachten te wisselen. Zeker op vakbeurzen gaat het niet alleen over bestaande en nieuwe producten presenteren, maar vooral over zakendoen. Niet voor niets worden beurzen en congressen in vakliteratuur aangeduid als een belangrijke economische motor.
Enorme directe en indirecte economische impact
Het is bewezen dat bedrijven die aan de juiste beurscommunicatie doen 20% en meer van hun jaarlijks zakencijfer realiseren door hun beursdeelname(s). Daarnaast zijn er ook tientallen freelancers, standenbouwers, cateraars, decorateurs, uitgevers, ... die afhangen van deze events én zijn beurzen en congressen een belangrijke lokale multiplicator. Voor elke geïnvesteerde euro worden er zeven besteedt in de lokale economie (horeca, taxi’s, ...).
Veel mensen staan er niet bij stil wat de impact van een beursorganisatie precies is. Zo loopt de directe economische impact van een beurs als Matexpo al snel op tot 25 à 30 miljoen euro (Gregory Olszewski, Managing Director van Matexpo)
Ook voor de business van de exposanten en de indirecte economische impact zijn beurzen cruciaal.
Beurzen zijn nodig om het netwerk van klanten te onderhouden, om de allernieuwste producten te tonen aan een geïnteresseerd publiek en de verkoop te stimuleren. Onlangs organiseerden we een digitale exposantenmeeting en de boodschap was zeer duidelijk: Matexpo moet doorgaan, de beurs is meer dan ooit van levensbelang na een veel te lange periode zonder fysieke ontmoetingen! Het is nu cruciaal om zicht te krijgen op de organisatie van onze beurs, die doorgaat van 8 tem 12 september.
Dries van Haut, managing director Van Haut NV en voorzitter van Sigma, sectorfederatie van de invoerders van bouwmachines, vult aan:
De machines die wij verkopen krijg je niet via een foldertje aan de man gebracht, daarom zijn beurzen voor ons zo belangrijk. Het brengt de hele sector samen en ze zijn onontbeerlijk om de verkoop op peil te houden. We merken trouwens bij onze klanten dat er een enorme honger is naar dergelijk evenementen.
Crowd management
Organistoren van beurzen en congressen zijn perfect in staat om aan crowd management te doen door te werken met voorregistratie, gebruik te maken van tijdsloten, met verplichte looprichtingen te werken enzoverder. Daarnaast beschikken vele beurslocaties over hoge plafonds en goede ventilatiesystemen. Dit samen met de voorgeschreven coronamaatregelen geeft de bezoeker de mogelijkheid om in perfecte veilige omstandigheden een beurs of congres te bezoeken.
Gevulde agenda
In het najaar staan er nog heel wat beurzen op de agenda, zoals Countryside, Matexpo, Horecatel, Bike Brussels, ... Jaarlijks goed voor meer dan 2.200 exposanten en 190.000 bezoekers.
Het is cruciaal, zowel voor de exposant, de bezoeker als voor de sector zelf dat vanaf 1 september beurzen en congressen terug kunnen plaatsvinden (Gerard van Os, voorzitter van Febelux)