Hoe stel je een succesvol programma samen voor je online event

Hoe stel je een succesvol programma samen voor je online event

Jouw programma? Dat maakt of kraakt je online evenement. Met een goed uitgewerkt, wervend programma engageer je niet alleen je publiek, je zorgt er ook voor dat niemand door de mazen van het net glipt.

 

Een succesvol programma inspireert je deelnemers en nodigt hen uit om op een later moment actie te ondernemen. Bij een slechte organisatie van je programma halen je deelnemers waarschijnlijk zelfs de eindmeet niet. Zij wonen jouw evenement immers bij om nieuwe ervaringen op te doen, met nieuwe ideeën van sprekers die experten zijn in hun domein.


Dit moet je dus onthouden: het succes van je evenement hangt samen met de kwaliteit van je programma. Welke keuzes jij maakt op het vlak van learning, entertainment en engagement, het zal de tevredenheid van je deelnemers sterk beïnvloeden. Los van hoe de content wordt gepresenteerd, zijn er verschillende stappen die leiden richting een succesvol online event. We zetten ze stap voor stap voor je op een rijtje:

 


Stap 1: Bepaal je doelstellingen en kpi’s

Je kunt geen programma opzetten zonder te weten wat je belangrijkste doel is en wat de cijfers zijn waarop je je gaat baseren. Dit zijn enkele voorbeelden van doelen:

  • Community building: je organiseert een evenement om meer volgers te krijgen, jezelf als thought leader in de markt te zetten, en je community op te bouwen.
  • Merkbekendheid: je organiseert je event om je merk of product te promoten zodat je je klantenbasis vergroot.
  • Retentie: je plant een online event om je bestaande klanten aan je te binden en hen extra producten te verkopen.
  • Conversie: je gebruikt je online event om hooggekwalificeerde leads te genereren.

 

Eens je je doel hebt vastgelegd, is het ook belangrijk om je metrics vast te leggen. Hierdoor kun je je voortgang meten. Wil je bijvoorbeeld je retentie verbeteren, dan is het slim om te kijken welk percentage van gebruikers je event bijwoont en hoeveel er nadien effectief iets kopen op je website. Deze informatie helpt je ook om je programma te ontwerpen. Stel dat je je wil positioneren als een thought leader, dan kun je belanghebbenden uit de sector als sprekers vragen en je evenement organiseren op basis van kennissessies. Is je doel meer leads aantrekken, dan organiseer je best een online event met verschillende workshops waarin je de verschillende producten voorstelt. In ieder geval: je doel en je kpi’s bepalen het type van activiteiten in je programma.

 


Stap 2: Identificeer je deelnemer persona’s

Je ideelnemer persona identificeren is essentieel bij het ontwikkelen van een programma voor een online event. Als eerste stap bepaal je wie je evenement gaat bijwonen, als een groep met verschillende noden en interesses. Bijvoorbeeld: een online summit heeft als doelgroep professionals met minstens tien jaar ervaring, werkzaam bij bedrijven met 100 of meer werknemers. Kleinere online seminaries zijn dan weer voordeliger voor young professionals die volop bezig zijn hun carrière te ontplooien.

 

Je bepaalt daarnaast ook de uitdagen waarmee jouw deelnemer persona’s worden geconfronteerd. Zo ontwerp je een programma op maat.

 


Stap 3: Kies één onderwerp en definieer verschillende subtopics

Het hoofdtopic van je event bepaal je door een brainstorm rond de uitdagingen van je deelnemer persona’s. Zo kom je tot één algemeen onderwerp. Door terzelfdertijd verschillende deelonderwerpen te bepalen, kun je je programma in logische onderdelen opdelen. Stel, je organiseert een online event over digitale marketing, dan kunnen de subtopics zijn: social media, SEO, e-mailmarketing enzovoort. Zo kunnen je deelnemers ook beter bepalen wat ze willen leren en wanneer ze dat gaan doen.

 


Stap 4: Zoek je juiste spreker voor elk subtopic

Verschillende factoren bepalen hoe je je sprekers gaat kiezen. Om te beginnen: hun expertisegebied. Heeft de persoon echt de kennis en ervaring om te spreken over het subonderwerp dat jij hebt bepaald? Als dat niet het geval is, dan is hij of zij waarschijnlijk niet de juiste man of vrouw voor de job. Zorg er bovendien voor dat je sprekers voldoende expertise en credentials kunnen voorleggen (zoals een verdergezette opleiding). Deze zaken verzekeren een waardevolle en ernstige presentatie. Als je moeilijk kandidaten vindt, dan is het slim je onderwerp uit te breiden. Zo heb je een grotere keuze tussen verschillende sprekers.

 


Stap 5: Voorzie online dynamiek

Als je bezig bent met je voorbereiding, bekijk dan ook even het profiel van je sprekers en waar zij het beste in zijn. Sommige zijn top keynote speakers. Anderen zijn niet te overtreffen in ronde tafels. Creëer verschillende online sessies met een brede range aan activiteiten, zoals keynote speeches, panels, speed talks, workshops enzovoort. Hou het levendig, ook voor je publiek dat al deelgenomen heeft aan veel online evenementen.

 


Stap 6: Breng al deze elementen samen in een evenwichtig programma

Een programma is niet gewoon een lijst van sprekers en onderwerpen. Duik in de diepte een weet perfect wat elke spreker brengt. Om de online ervaring te boosten, denk na hoe de ‘fysieke’ ervaring zou zijn. Een goed ontworpen online programma helpt je een gelijkaardige beleving te creëren voor je deelnemers. Dat doe je door interessante feiten van elke spreker te delen. Zo weet je publiek op voorhand waarom het waardevol is hun tijd te investeren. Het helpt je ook om de rode draad doorheen de dag duidelijk af te lijnen.

 


In het kort

Een heldere strategische aanpak is essentieel wanneer je je programma voor je online evenement opzet. Bepaal eerst je belangrijkste doelstelling en je kpi’s. Ga dan aan de slag met het profiel en de uitdagingen van je publiek. Kies dan het hoofdthema van je online event (gebaseerd op de oplossingen die je aanbiedt), tezamen met de subthema’s. Ga dan op zoek naar de juiste sprekers voor elk onderdeel en creëer jouw online dynamieken. Tot slot, neem al deze info samen en zet een grandioos programma op. Veel succes!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties