Hoe zorg je voor een sterke merkactivatie tijdens je evenement?

Hoe zorg je voor een sterke merkactivatie tijdens je evenement?

Of je nu een online of een fysiek evenement organiseert, manieren om je merkbekendheid te boosten zijn er altijd. Wat zijn de sterktes hiervan en waarom heb je dat nodig? HubSpot identificeert merkactivatie als fysieke evenementen, belevingen en interacties die blijvende emotionele verbindingen creëren tussen het merk en zijn doelgroep.

 

In hetzelfde artikel staat verder: “in marketing is je doelgroep engageren in belevingen een van de beste manieren om emotioneel verbonden te raken. En een van de meest memorabele ervaringen die je kunt gebruiken is brand activation.” Merkactivatie verwijst dus naar het ontwerpen van emotionele belevingen voor je doelgroep zodat die je gaat herinneren en je merk associëren met iets dat waardevol en authentiek is.

 

Evenementen, zowel online als fysieke, zijn fantastische momenten voor brand activation, omdat je de vrijheid hebt om te experimenteren en verschillende belevingen te creëren die je bezoekers emotioneel kunnen raken. Volgens Zoominfo brengt “merkactivatie een merk tot leven, trekt het de aandacht van een nieuw publiek en herdefinieert het hoe je bestaande publiek je ziet. Met de juiste aanpak is merkactivatie heel effectief - 98% van de mensen voelen zich meer aangetrokken tot het kopen van een product na een activatie-sessie gevolgd te hebben.” Dit betekent dat je waarschijnlijk wel wat van je strategie-tijd wil investeren om je brand activatie opnieuw te ontwerpen en hoe deze juist te incorporeren in je online en fysieke evenementen. Om je te helpen zijn hier vijf tips:

 


Tip 1: Creëer een holistische marketingcampagne

Als je bezig bent met het bepalen van de strategie en het vastleggen van je merkactivatie ervaringen, besteed dan ook wat tijd aan het bouwen van een holistische marketingcampagne. Stel bijvoorbeeld dat je een virtueel evenement organiseert en je wil je alcoholische dranken activeren door een online cocktailworkshop. Als een deel van de ervaring voorzie je een beroemde expert die de sessie gaat hosten en uitleggen hoe je de beste cocktails maakt.

 

Om deze ervaring nog impactvoller te maken, kun je de ingrediënten thuis laten bezorgen bij de deelnemers. Dit kan deel uitmaken van je promotiecampagne. Op deze manier zullen je gasten niet alleen de workshop bijwonen, maar zelf ook kunnen experimenteren met hun eigen creaties op basis van jouw ingrediënten.

 


Tip 2: Focus op experimentele marketing om je deelnemers te verrassen

Behandel je publiek niet als passieve observatoren. Om een sterke activatie beleving te creëren, engageer je je publiek als belangrijke deelnemers en dé helden van jouw evenement. Je organiseert bijvoorbeeld een event dat een nieuwe huidverzorging gaat promoten. In plaats van gewoon je producten te presenteren, kun je een omgeving maken waar mensen het product ook effectief kunnen testen in een workshop-achtige setting. Daar leer je je deelnemers hoe zij je producten correct moeten gebruiken, rekening houdend met hun specifieke noden. Dit kan een plezierige en engagerende ervaring worden, vooral als de persoon die de workshop geeft, heel charismatisch is.

 


Tip 3: Connecteer met je publiek via decoratie

Merkactivatie hangt niet alleen samen met belevingen. Je kunt ook herinneringen en positieve associaties creëren bij je deelnemers, door extra aandacht te schenken aan de versiering. Je bent bijvoorbeeld een non-profit organisatie, dan kun je je locatie versieren met gemakkelijk te begrijpen visuals en infografieken die jouw goede doel verduidelijken (of jouw bijdrage tot dat goede doel). Of je zet waardevolle berichten op de muren. Die zijn niet alleen Instagram-proof, maar zetten je deelnemers ook aan het denken over hun visie op de realiteit.

 


Tip 4: Bouw een bijzonder verhaal op dat je gasten intrigeert

Merkactivatie stelt niets voor zonder storytelling. Om een sterke brand activation neer te zetten, moet je de gevoelens van mensen weten te raken. En verhalen vertellen is een van de krachtigste tools die je kunt inzetten om te connecteren en toegang te krijgen tot de emoties van mensen om zo je boodschap over te brengen. Wij zagen een intrigerend voorbeeld tijdens CES2018. Een beursstand ging met al de aandacht lopen door mensen het eeuwige leven te beloven.


Wanneer je op de beursstand kwam, dan zag je lichamen of ‘mouwen’ drijven in speciale apparaten. Het verhaal was dat je je bewustzijn kon overdragen naar deze lichamen. Dat klinkt wel als sciencefiction, niet? En dat was het ook. Na een paar minuten besefte je dat de stand was ontworpen door Netflix. Die promootte daar zijn nieuwe serie Altered Carbon mee. Los daarvan, het was een behoorlijk indrukwekkende en memorabele ervaring!

 


Tip 5: Verkies fysieke belevingen boven online belevingen

Nota van de redactie: fysieke evenementen zijn nog even niet mogelijk, maar dit is een geweldige tip voor wanneer het allemaal weer kan.

 

Je kunt merkactivatie voorzien op je online evenementen, maar er is niets meer overtuigender en pakkender dan reallife belevingen. Zoominfo benadrukt dat “het doel van brand activation is om sterke connecties te vormen tussen je merk en je publiek. Natuurlijk is er geen betere plek te verzinnen voor merkactivatie dan je hoofdkwartier. Deze strategie is bijzonder populair bij retailers en andere BtC merken. Zij hosten evenementen in hun winkels, voorzien hapjes en drankjes en laten hun publiek persoonlijk kennismaken met sampels. Ideaal gezien verlaten deze mensen deze ervaring met een hernieuwde waardering voor het merk en de manier waarop ze hun klanten behandelen.”

 

Heb je dus de keuze tussen online en fysieke evenementen, ga dan voor de tweede optie. Het zal je helpen een sterkere relatie uit te bouwen met je publiek en een langdurige indruk op hen nalaten.

 


In het kort

Activeer je merk! Je organiseert al evenementen. Of het nu is om met je stakeholders te connecteren, je producten te verkopen of maximale waarde te bieden, je zit al op de eerste rij bij het experimenteren met eventmarketing voor het bereiken van je bedrijfsdoelen. Dus waarom zou je merkactivatie niet toevoegen aan je lijstje van doelstellingen? Het is niet nodig om specifiek evenementen te organiseren voor brand activation. Maar je kunt je merkactivatie toevoegen aan je evenementen door simpelweg een aantal interactieve belevingen toe te voegen voor je deelnemers. Dat wekt hun emoties op en zorgt ervoor dat ze positieve associaties maken met jouw merk. Veel succes!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties