Hoe hou je mensen geconnecteerd tijdens je online evenement

Hoe hou je mensen geconnecteerd tijdens je online evenement

Onze arme aandachtsboog, die staat stevig onder druk! Door de TikToks en Instagrams van deze wereld zijn we gradueel gewoon geworden aan microcontent. We krijgen constant notificaties op onze smartphones die onze aandacht afleiden. We veranderen constant van taak en de hoeveelheid aandacht die we aan één ding tegelijk kunnen besteden, vermindert.


Niet te verwonderen dat het bijna onmogelijk is geworden om stil in een zaal te zitten en een half uur te luisteren naar één persoon. Als eventprofessionals worstelen we hier al enkele jaren mee. Je gasten checken constant hun telefoons, scrollen door hun social media feeds, beantwoorden mails en werken zelfs op hun laptop op het moment dat een topspreker zijn langverwachte presentatie geeft.


Dit probleem is nog groter in de online wereld. Je deelnemer kijkt naar je via zijn computer. Het is dus perfect mogelijk dat hij nog tig andere pagina’s heeft openstaan en vrolijk van de ene naar de andere hopt. Mensen geconnecteerd houden tijdens je online evenement is dus een behoorlijke uitdaging!

En omdat dit gedrag normaal te noemen is, moeten we accepteren dat online events geconfronteerd worden met meer getalm en uitstelgedrag. Het goede nieuws is dat er 'quick' practices zijn die je kunt inzetten om je gasten geconnecteerd te houden en ze zelfs te laten genieten van je evenement.



Praktijk 1: Creëer elke vijf minuten momenten van engagement 

Wat je zeker niet moet doen, is je gasten lange keynote speeches voorschotelen zonder enige onderbreking. Dat is al moeilijk genoeg op een stoel tijdens een live event. Beeld je even in hoe dat overkomt als je thuisbent, met een massa aan afleidingen rondom je. 

 

Om mensen geconnecteerd te houden, spreek je best af met je moderator en je spreker dat ze regelmatige engagement momenten houden. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je spreker kan simpelweg een aantal vragen stellen aan het publiek tijdens zijn speech. Enkele eenvoudige voorbeelden: “wat denk je over bedrijf x?” of “heb je dienst y al eens uitgeprobeerd?”

 

Laat je spreker vooral vragen stellen die je publiek uitnodigen om hun ervaringen te delen in het opmerkingenveld. De spreker of de moderator kunnen deze opmerkingen meenemen in het verhaal, perspectief toevoegen of er meer vragen rond stellen. Deze techniek pas je best regelmatig toe, bij voorkeur om de vijf minuten.

 


Praktijk 2: Organiseer leuke quizzen en polls

Een andere manier waar je mensen mee geconnecteerd houdt, is door live polls, grappige quizjes of zelfs korte persoonlijkheidstest te doen. Alles wat een entertainende noot toevoegt, is goed. Als je bijvoorbeeld een quiz doet, dan kun je een grappig antwoord voorzien.

 

Bijvoorbeeld, je spreker stelt de vraag: “wie is de oprichter van Space x?” Hij geeft deze antwoorden: Jeff Bezos, Mark Zuckerberg, Elon Musk of Koningin Elizabeth.

 

Vergeet ook niet dat mensen zichzelf graag beter leren kennen. Een korte persoonlijkheidstest is een goede trigger. Er bestaat bijvoorbeeld een test waar mensen hun biologisch ritme mee kunnen ontdekken: als beer, wolf, leeuw of dolfijn. Al deze kleine onderbrekingen resulteren in een prettig en onderhoudend online event. 

 


Praktijk 3: Voorzie interactieve online koffiepauzes

Je live gasten hebben regelmatig een onderbreking nodig, dat geldt zeker ook voor je online deelnemers. Hier kun je de coffee breaks vervangen door een interactieve ervaring. Wat denk je van een ontspannende meditatie sessie, of anders online conversatie groepen. Door je publiek actief te betrekken, hou je hen geconnecteerd.

 


Praktijk 4: Deel je event op in kleinere sessies

Als je de aandacht wil verliezen van je online deelnemers, organiseer dan een evenement dat een paar uur duurt! Niemand houdt het vol tot het einde! Verdeel je event in een aantal kleinere sessies. 

 

Bijvoorbeeld, een zes uur durende conferentie kun je verdelen over drie dagen (twee uur per dag). Daarin ken je 40 minuten toe aan je keynote speech of ronde tafel en de Q&A’s. Dan plan je 15 minuten interactieve koffiepauze. En dan breng je je deelnemers samen in een online netwerk beleving. Het geheim is dus eenvoudig: hou je event kort en engagerend.

 


Praktijk 5: Verstop paaseieren en vraag je deelnemers ze te zoeken

De beste manier om je mensen geconnecteerd te houden, is bij de start van je event aan te kondigen dat je paaseieren hebt verstopt in de presentaties van je sprekers. Vraag je deelnemers dan de eieren die ze gevonden hebben, naar jou te e-mailen. Als beloning geef je een leuke incentive. Dat kan een boek zijn, of zelfs een gratis coachingsessie met een van de sprekers.

 


In het kort

Maak het plezierig! Om mensen gefocust te houden op je online event en hen weg te krijgen van allerlei afleidingen, denk verder dan een typisch webinar. Engageer je virtuele publiek. Check in elke vijf minuten, doe leuke quizjes en snelle persoonlijkheidstesten. Ontwerp ook interactieve ervaringen waarmee je publiek kan linken. Verdeel je evenement in kleinere sessies en verleng de tijdslijn. Verstop paaseieren en beloon wie ze gevonden heeft. Al deze activiteiten houden, met de juiste online event software, de aandacht van je publiek bij jouw evenement. Veel succes!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties