Het organiseren van een congres veronderstelt een diepgaande kennis van de gemeenschap of de sector. Volgens de International Congress and Convention Association (ICCA) is een congres: "honderden of zelfs duizenden individuen met eenzelfde professionele, culturele of religieuze of andere groep die regelmatig samenkomen. Dit eventtype wordt opgezet om een bepaald onderwerp te bediscussiëren. De bijdragen aan de presentaties en discussies rond het onderwerp komen enkel van de organisatoren."
Een congres vindt normaal gezien jaarlijks plaats, duurt enkele dagen en heeft verschillende, gelijklopende sessies. De ICCA voegt daar nog aan toe dat congressen normaal gezien een grotere schaal hebben en meer planningsoplossingen vereisen. Van medische tot management congressen, vele sectoren kiezen voor deze format om kennis de delen en te netwerken.
Maar iets wat congressen en andere eventtypes gemeenschappelijk hebben, is het feit dat hun organisatoren voor een uniek design en opvallende belevingen willen gaan die deelnemers nog lang zullen onthouden. Dit zijn de vereisten voor een complete congresbeleving die de professionals elk jaar opnieuw aantrekt. Dus als je een congres plant en je wil het echt bijzonder en memorabel ...