Het succes van een event meten is niet voor iedereen hetzelfde. Wat cruciaal is voor jou, kan irrelevant zijn voor iemand anders. Alles heeft te maken met de doelen die je wil bereiken met jouw evenement.
Professionals die events organiseren voor de profit sector, zullen het aantal verkochte kaartjes nemen als benchmark voor succes. Anderen, die focussen op het promoten van een merk of product, evalueren het aantal leads dat voortkomt uit het event.
Vergeet ook niet te kijken naar de echte waarde en impact van het event. Dat kan zijn merkbekendheid, klantentrouw en andere criteria die belangrijk zijn voor de eventorganisator.
Je kunt dus een goede aanwezigheidsgraad hebben op je event, maar weinig invloed uitoefenen. Dat leidt tot minder verkoop en lead generatie. Ga je je event dan als succesvol bestempelen? Of ben je je bewust van de magere impact die je had en focus je je bij het volgende editie op het verbeteren van de beleving van je gasten?
Er bestaat geen algemene standaard om het succes van events te meten. Er zijn wel specifieke stappen die je kunt overwegen als je je conferentie, productpresentatie of workshop, samenstelt.
Stap 1: Bepaal je doelen op de juiste manier
Events = tijd, geld en inspanningen. Daarom moet het in de eerste plaats heel duidelijk zijn waarom je een event wil organiseren. Je zult snel ontdekken dat ‘x vermeldingen ...