"Oude rotten en jonge honden kunnen wel degelijk samenwerken"

"Oude rotten en jonge honden kunnen wel degelijk samenwerken"

"Wij zijn ons bewust van het feit dat wij als organisatoren ook ouder worden. We zijn daarom niet altijd meer op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, social media, en wat er speelt onder de jonge generatie." Daarom is het goed om telkens te blijven kijken naar nieuwe stromingen en verschillende soorten evenementen, en daarvoor open te blijven staan. Hoe Joop Soree dat doet, legt hij uit in dit interview met Festivak.


Joop Soree (medeorganisator van Paaspop en mede- oprichter/organisator van We Are Electric) heeft voor een duidelijke lijn gekozen, namelijk: een samenwerking met een aantal jonge ondernemers. Hij legt uit hoe deze samenwerking in elkaar steekt: "Wij hebben een bedrijfje, genaamd One Of The Guys. Dat bestaat uit drie jonge gasten. Zij werken bij ons (Paaspop, red.) en onze andere bedrijven. Wij zijn aandeelhouder van hun bedrijf. Door deze samenwerking is er een enorm vliegwiel bij One Of The Guys gaan draaien. Dit is een voorbeeld van hoe wij het concept Donnecting The Dots hebben vormgegeven en hoe wij dat organiseren – de oude rotten in het vak gooien hun expertise in de strijd en de jonge honden gaan daarmee aan de slag."



Het ontstaan van de samenwerking

Evenementenopleidingen schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond en laten hun studenten stage lopen. Veel daarvan kloppen aan bij Soree. Met een licht hoorbare irritatie in zijn stem, laat Soree weten dat hij niet gecharmeerd is van de boodschap die veel van deze opleidingen aan hun studenten meegeven, namelijk: als je bij ons een opleiding afrondt, weet je hoe je een event moet organiseren. Soree: "Een heleboel scholieren kloppen bij ons aan met het idee dat ze even een event gaan neerzetten, maar zo werkt het natuurlijk niet. Kom eerst maar een paar maanden hekken zetten, dan weet je een beetje wat festivals organiseren inhoudt."


Desondanks heeft Soree toch een aantal stagiairs aangenomen: "onder een heel strenge selectieprocedure, anders wilden we het niet." Op die manier hebben ze toch een aantal zeer getalenteerde mensen aan kunnen nemen. "De input die we kregen van de stagiairs was precies wat we nodig hadden. Het waren frisse, hippe ideeën waar we veel mee konden." Soree merkte al gauw dat hij veel kon leren van deze jonge gasten. Zo is de bal gaan rollen. Jasper van de Wouw, Tom Box en Loyce Peijnenburg werden meteen ingelijfd binnen het bedrijf. Soree: "we hadden ook meteen door dat als we hen niet meer zouden bieden, ze zouden gaan lopen. Dus besloten we dat er een nieuw bedrijfje opgericht moest worden waarin zij de vrijheid kregen om te ondernemen en nieuwe events te gaan ontwikkelen." Zo is One Of The Guys in het leveren geroepen.



Succesformule

De jonge honden van One Of The Guys worden bijna helemaal vrij gelaten om hun ideeën uit te werken en krijgen sturing waar nodig. "Natuurlijk houden we een oogje in het zeil en stimuleren we nieuwe concepten zodat deze uiteindelijk levensvatbaar worden", aldus Soree.


Dit initiatief heeft zeker geen windeieren gelegd. Er zijn een aantal mooie events uitgerold. Zo werd dankzij de jonge honden de hele Q-music tour veel groter aangepakt dan eerst. Soree: "dit is één van de projecten die zij zelf draaien. Zij durven dat groter of beter te doen. Hier hebben zowel wij, als zij profijt van."

 


Innovatie is noodzakelijk

Dat het Nederlandse festivallandschap aan het verzadigen is, is volgens Soree geen nieuws meer. Het is dan ook niet meer vanzelfsprekend dat wanneer je een festival organiseert, er mensen kaartjes kopen. "Je moet daarom blijven innoveren. Met enkel een programmering red je het allang niet meer. Je zult een innovatieve organisator moeten zijn, anders ga je gewoon nat."


Bij Paaspop hebben ze dat wel begrepen. Het is van een klein festival uitgegroeid tot de steevaste opener van het Nederlandse festivalseizoen. Het succes komt door de innovatie. "Het is een conceptfestival geworden met een hoge beleving. Mensen kopen tegenwoordig op de dag na Paaspop al hun kaartje voor volgend jaar. Dat doen ze niet omdat ze dan al weten wat de line-up is, maar omdat het en top-event is", aldus Soree.


Aan ieder detail is gedacht: iedere zichtlijn, elke kleur, de enorme diversiteit aan Food & Beverage en alle muziek. Dat maakt het een compleet festival met een heel eigen universum. Dat is allemaal te danken aan het innovatiebeleid.



Joop en Jasper delen hun ervaringen op Festivak

Tijdens zijn lezing zal Soree, samen met Jasper van de Wouw van One Of The Guys, het gaan hebben over hoe de oude en de jonge generatie event-organisatoren elkaar niet in de weg hoeven te zitten, maar dat er juist van elkaar geleerd kan worden. Hoe deze verbindingen worden gelegd, is hun manier van Connecting The Dots. Kom naar zijn lezing op woensdag 6 november in Keynote 1 van 16:15 tot 16:45 uur. Klikt hier voor meer informatie over zijn lezing.

www.festivak.nl/nl
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Fanny Thoen
Fanny Thoen
New|2019-10-24 - 09:12u

Ja graag!

Lees ook

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Hoe neem je beter beslissingen bij het plannen van je evenement?

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Klaar voor Festivak 2024? Het aftellen is begonnen!

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Event naambadges ontwerpen als een pro: de ultieme gids voor effectieve en aantrekkelijke badges

Advertenties