Zo werkt branded content voor events

Zo werkt branded content voor events

Aandacht is een waardevol iets. Iemands belangstelling trekken en ook houden is een echte kunst geworden die marketeers trachten te beheersen. Merken en bedrijven vechten letterlijk voor elke kruimel aandacht en engagement van hun publiek. En dat wordt elke dag moeilijker.

 

Een artikel in Forbes zegt er dit over: "met zijn allen laden we meer dan 300 miljoen foto’s per dag op, schrijven we elke minuut meer dan 510.000 comments, sturen we per minuut 16 miljoen tekstberichten en kijken we per dag meer dan vier miljoen video's."

 

Rekening houdend met de lawine aan informatie die we dagelijks produceren en consumeren, is de aandacht krijgen van mensen een grote uitdaging geworden. Dat is de reden waarom veel bedrijven en merken zelf hun content produceren om op te kunnen tegen de populaire Netflix series en YouTube video’s.


Wat is dat nu juist, ‘branded content’? Volgens het Content Marketing Institute is dit een content creatie tactiek, die typisch geproduceerd wordt door een gesponsord of betalend partnership tussen een merk en de media. Het spoort mensen aan om zich te engageren met het merk gebaseerd op entertainment, informatie, en/of educatieve waarde. Enkele voorbeelden zijn The LEGO Movie of het AirbnbMagazine.

 

Het lijkt bijna onmogelijk om vandaag de aandachtsoorlog te winnen. Maar dagelijkse content loslaten op je publiek zorgt ervoor dat je kansen om opgemerkt of gevolgd te worden, verhogen.

 

Wat heeft dit nu te maken met onze evenementsector? Op dezelfde manier dat bedrijven de aandacht van hun publiek trekken en behouden, moeten wij ook voor onze online plaats strijden. We moeten ervoor zorgen dat mensen ook aandacht voor ons hebben, en ons niet vergeten. In heel wat gevallen, vooral wanneer je een event organiseert met verschillende edities, wil je misschien wel je content marketing strategie herdenken en branded content genereren.


Niet zeker hoe dat zou kunnen werken? Wij hebben de verschillende soorten content die je kunt gebruiken voor, tijdens en na je event, op een rij gezet:

 

 

Pre-event content en content marketing

Als je denkt dat een blog schrijven of een YouTube kanaal opzetten een paar maanden voor je event genoeg is, dan zit je fout. Je zal niet de resultaten bereiken als je niet consistent en regelmatig content publiceert.

 

Waar start je? Bepaal eerst wat je wil bereiken met je content. Is dat aandacht voor je event opwekken, meer deelnemers aantrekken, een gemeenschap opbouwen rond je merk, …? Dat is je eerste uitdaging.

 

Je tweede uitdaging is deze: vraag jezelf af wie je targetgroep is en welke soort content zij willen consumeren. Los van dat, denk na over hoe jouw content hen waarde kan aanbrengen, educatief of entertainend.

 

Ten slotte, kies een specifiek type van branded content dat je wil creëren (blogposts, video’s, podcasts, enzovoort). Bepaal de frequentie en de manier waarop je die content wil promoten. Plus, wacht niet tot de laatste minuut! Jij, of je contentteam, moet lang voor je event plaatsvindt, al bezig zijn met de content.

 

 

Content die leads transformeert tot deelnemers

Je branded content is niet zomaar een serie blogposts of video’s die je op het internet gooit. In tegendeel: je content heeft een duidelijk doel, en als je meer leads wil genereren, dan kan het je helpen om via je website of blog echte betalende gasten te vinden.

 

Het hele proces neemt wel tijd in beslag. Om te beginnen moet je publiek je pagina wel vinden, je artikels wel lezen of je podcast wel beluisteren. Dan, wanneer je lezer bijvoorbeeld je e-boek downloadt, moeten hij ook nog zijn e-mailadres achterlaten in ruil voor dat stukje content.

 

Vervolgens kun je zijn e-mailadres gebruiken om waardevolle e-mailberichten te sturen zodat je je lezer/kijker/luisteraar overtuigt om naar je evenement te komen. Dat hele proces neemt wel een tijdje in beslag, maar je kunt zeker een behoorlijk aantal deelnemers aantrekken door je branded content inspanningen.

 

 

Sponsor gegenereerde content

Je bent niet de enige die content kan maken. Hang je treintje aan dat van je sponsors en produceer samen waardevolle stukjes content.

 

Deze samenwerkingen zullen je meer visibiliteit bezorgen (je sponsors publiceren de content ook op hun websites). Bovendien versterkt dit de relatie met de merken en bedrijven die je event financieren.

 

 

Stream je content

Content creëren doe je niet enkel voor je event. Je moet ook content genereren tijdens je event. Je kunt je conferentie bijvoorbeeld streamen via Facebook Live of YouTube.

 

Als je niet al je inhoud gratis wil weggeven, kun je een serie van Instagram Stories maken die de highlights van je event weergeven. Dit maakt de kern van je event duidelijk bij het algemene publiek en hopelijk overtuigt het hen om voor je volgende editie in te schrijven.

 

 

Niet vergeten! Post-event content

Geen content publiceren na je event en dan pas weer beginnen een paar weken voor je nieuwe editie, is een grote fout. Het toont een gebrek aan consistentie en interesse om echte waarde aan te bieden aan je leads.

 

Stop nooit met branded content aan te bieden. Het helpt je event relevant te houden. En wanneer je zonder ideeën zit, kun je altijd de inzichten van je sprekers gebruiken die zijn voorzagen in interviews die je met ze had tijdens het event.

 

Wat je zeker moet onthouden is een duidelijk contentschema op te stellen. Weet exact wat je gaat publiceren en wanneer. Op deze manier creëer je waardevolle content en deel je deze met je altijd maar groter wordend publiek.

 


In het kort

Branded content gebruiken om je event te promoten is een langetermijnplan. Verwacht niet dat een paar kruimels content al het werk doen en je event in een wereldbekende naam veranderen. Maar wanneer je regelmatig waardevolle inhoud genereert die strategisch afgestemd is op je publiek en hun specifieke noden, mag je mooie resultaten op langere termijn verwachten. Veel succes!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

Hoe je een succesvolle 'fireside chat' organiseert

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

14 miljoen deelnemers aan virtueel concert op Fortnite: Wat dit betekent voor de toekomst van events

Zo maak je indruk op je gasten met opvallend drukwerk

Zo maak je indruk op je gasten met opvallend drukwerk

Advertenties