Hoe organiseer je een krachtig evenement voor je medewerkers

Hoe organiseer je een krachtig evenement voor je medewerkers

Je medewerkers zijn minstens even belangrijk als je klanten, prospecten, leads, investeerders en andere stakeholders. Hun werktevredenheid bepaalt rechtstreeks hun effectiviteit, de initiatieven die ze nemen en hun toewijding tijdens de werkuren.

 

Zoals je focust op het leven van je klanten beter te maken, of de afgesproken resultaten op te leveren voor je investeerders, zo wil je je er ook van vergewissen dat je het werkleven van de medewerkers verbetert.

 

Bedrijfsevenementen, speciaal voor je medewerkers, zijn een fantastische manier om je commitment aan je werknemers te laten zien. Je kunt hen trakteren op een engagerende en betekenisvolle omgeving waarin ze veilig kunnen communiceren, ideeën en kennis uitwisselen en nieuwe samenwerkingen aangaan. Het kan ook een super dank-je-wel zijn voor hun bijdrage aan het bedrijf.

 

Google is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat zijn medewerkers inspireert met events en ervaringen. Er zijn de Employee Appreciation Days, sociale en filantropische evenementen, team fietstochten enzovoort. De executives van Google verrijken de geesten van hun medewerkers ook door conferenties te hosten met topauteurs en experten in verschillende vakgebieden.

 

Deze evenementen creëren een comfortabele en vriendelijke omgeving waar mensen van elkaars gezelschap kunnen genieten. Op hetzelfde moment engageren ze zich tot nieuwe samenwerkingen en projecten. Werkt dat? Vertel jij het maar: zoals je weet is er geen tekort aan mensen die voor Google willen werken!

 

Interessante evenementen voor je medewerkers verhogen niet alleen hun toewijding en commitment, je boost er ook hun moraal mee (productiviteit volgt). Door de relatie met je medewerkers te verzorgen, heb je ook een impact op de klantenervaring. Een tevreden medewerker is gefocust op het verbeteren van de producten van het bedrijf en op het welzijn van de klanten.

 

Overtuigd? Nu staan we even stil bij enkele zaken voor je je event voor je medewerkers gaat plannen:

 

 

Plan het event tijdens de werkuren

Je medewerkers mogen heel erg houden van je bedrijf, niemand staat te popelen om vrije tijd op te offeren om naar het bedrijfsevent te komen (of het moet gaan over een big party met veel gratis eten en drinken).

 

Om de aanwezigheid op te krikken, plan je event daarom tijdens de werkuren.

 

Er zullen altijd medewerkers zijn die verkiezen om hun to-do list af te werken in de plaats van naar het event te komen. De meeste medewerkers grijpen lekker de kans om hun kantoor te verlaten, iets nieuws te leren en zich te vermaken met de collega’s.

 

 

Zorg voor sprekers die je medewerkers inspireren

Je medewerkers demotiveren en hen laten hopen dat ze snel naar huis kunnen? Vraag dan aan saaie sprekers. Liefst met een blad papier voor ze waar ze hun speech op hebben geschreven en een verhaal dat met een monotone stem wordt verteld.

 

Om je medewerkers echt gemotiveerd te houden en hun engagement te boosten, zorg dat je sprekers uitnodigt die weten wat een interessante speech geven is. Zij inspireren je teams.

 

 

Vergeet geen plezierige en creatieve activiteiten

Plezierige teambuildingsactiviteiten zijn een fantastische manier om samenwerking en interactie te stimuleren en ieders motivatie te verhogen. Laat je medewerkers problemen oplossen door verschillende business- of innovatiekaarten bijvoorbeeld.

 

Als je het nog leuker wil maken, organiseer dan spelletjes.

 

Of trekt dat concept verder door. Voorzie op vrijdag een uurtje waar je medewerkers bordspellen kunnen spelen onder het genot van een drankje. Je medewerkers zullen die leuke tijd appreciëren.

 

 

Levenslang leren, zo belangrijk dat je het best niet vergeet

Alleen een onprofessionele firma wil niet dat zijn medewerkers hun kennis en vaardigheden uitbreiden. Om er zeker van te zijn dat jouw bedrijf kan blijven evolueren, en dat je succesvolle resultaten blijft neerzetten, investeer je best in je belangrijke resources. Zo blijven je medewerkers, en je bedrijf, groeien.

 

Je kunt kennissessies met topsprekers uit je sector of ervaren professionals naar je event laten komen. Zij delen hun ervaringen met jouw medewerkers, en die leren iets nieuws.

 

 

Maak je event co-participatief

Geef je medewerkers de mogelijkheid om zich uit te drukken tijdens het event. Rust hen uit met technologie (zoals live-bevragingen en Q&A apps) en de juiste omgeving (co-creatieve activiteiten) zodat ze hun mening kunnen delen en vragen stellen.

Zo voelen ze zich meer empowered en gewaardeerd, hun mening en inzichten worden als nuttig ervaren door hun bedrijf.

 


In het kort

An sich is er geen verschil tussen het organiseren van een ‘gewoon’ evenement en eentje voor je medewerkers. Bedrijfsevenementen zijn een effectieve manier om het personeelsengagement te verhogen, je medewerkers te verbinden met de missie van je bedrijf en er zelfs echte merkambassadeurs van te maken. Dus vergeet naast je merk- en marketingevents niet een krachtig event te organiseren dat je teams inspireert om nog meer samen te werken en innovatief te zijn. Veel succes!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties