Tele Ticket Service zal een honderdtal fans van Post Malone tegenhouden aan de deuren van het Antwerpse Sportpaleis omdat zij in het bezit zijn van ongeldige tickets. Dankzij nieuwe software slaagde de ticketverkoper erin zo’n 170-tal doorverkopers te identificeren die samen vele duizenden tickets voor diverse concerten aankochten en frauduleus doorverkochten. Tele Ticket Service roept concertbezoekers op om alert te blijven voor deze illegale praktijken en alleen via de officiële kanalen tickets aan te schaffen.
Met nieuwe technologie en software voert Tele Ticket Service zijn strijd tegen de zwarte ticketmarkt verder op. "We hebben al zo’n 170-tal doorverkopers kunnen identificeren die in totaal vele duizenden tickets op de zwarte markt hebben gebracht", zegt Stefan Esselens, CEO van Tele Ticket Service. "Ons onderzoek is echter nog maar pas gestart. We vrezen dan ook dat de komende dagen en weken nog meer illegale doorverkopers en valse tickets zullen opduiken."
Bij het concert van Post Malone in het Sportpaleis zal Tele Ticket Service de bezitters van illegaal doorverkochte tickets staande houden. Zij zullen op de hoogte worden gebracht van hun illegale aankoop, de kans krijgen om rechtsgeldige tickets aan te kopen zodat zij het concert toch nog kunnen bijwonen en worden begeleid bij het indienen van een klacht om hun geld voor de geweigerde tickets te recupereren.
"De illegale doorverkopers, die voornamelijk opereren vanuit het Verenigd Koninkrijk, Oekraïne en Israël, kregen inmiddels van ons een mail met de vraag om hun klanten op de hoogte te brengen", vervolgt Stefan Esselens. "We hebben hun gemeld dat de kopers van hun tickets de toegang tot de zaal geweigerd zal worden. De gegevens van deze doorverkopers worden ook doorgegeven aan de FOD Economie." Wie in het bezit is van een ticket waarop een vreemde naam staat van een ticketkoper, is bij deze gewaarschuwd.
Nietsvermoedende fans dupe van zwarte markt
Begin 2016 legde Tele Ticket Service de malafide praktijken van de zwarte ticketmarkt voor het eerst massaal bloot. Het ticketbedrijf toonde aan hoe nietsvermoedende en goedgelovige fans van Adele en gezinnen met jonge kinderen op zoek naar tickets voor K3 op grote schaal terechtkwamen op websites waar ze hun kaartjes veel te duur betaalden. Zowel de meerprijs (gemiddeld meer dan 60% duurder) als de omvang van de oplichterij schokten de publieke opinie én kregen aandacht tot in de hoogste regionen van justitie en politiek.
"We stellen vast dat gedupeerden te goeder trouw handelen en dikwijls ook niet meer weten via welk kanaal ze hun tickets hebben aangeschaft", vervolgt Stefan Esselens. "Ze tikken de naam van het evenement dat ze willen bezoeken in op een zoekmachine en bestellen bij de eerste aanbieder die ze op het internet te zien krijgen. Ze zijn er zich niet van bewust dat dit niet de officiële ticketverkoper is en dat ze te veel betalen voor hun tickets. Onze gouden raad voor het publiek is dan ook: koop je tickets veilig en tegen de correcte prijs via de website van de zaal waar het evenement plaatsvindt! Daar vind je altijd de link naar de officiële ticketverkoper. Een niet-beperkende lijst van websites die niet handelen in overeenstemming met de algemene voorwaarden van de officiële ticketaanbieders is terug te vinden op www.ilovemyticket.be."
Wet van 30 juli 2013
De ticketkoper moet zich houden aan de "wet op de verkoop van tickets voor evenementen" van 30 juli 2013. Regelmatige doorverkoop of zelfs incidentele doorverkoop tegen een hogere prijs dan de oorspronkelijke ticketprijs is verboden.
"Een artiest heeft het recht zélf de prijs voor zijn of haar optreden te bepalen en het is logisch dat de inkomsten van de ticketverkoop de artiest toekomen", verduidelijkt Stefan Esselens. "De ticketverkoop vindt zijn bestaansreden in de dienst die door de artiest wordt verstrekt. Niet alleen de regelmatige maar ook de occasionele doorverkoop van tickets aan een hogere prijs in een circuit dat niet gerelateerd is aan de artiest kan dus niet worden geduld."