Hologram vervangt straks klassieke menukaart

Hologram vervangt straks klassieke menukaart

De Amsterdamse startup FoodStory introduceert Augmented Reality in de horeca. Menukaarten in restaurants en hotels zijn verleden tijd: met een app kun je gerechten nu als levensechte 3D-holograms op tafel projecteren met je eigen smartphone of tablet.

 

FoodStory is, naar eigen zeggen, de eerste startup in Europa en één van de eerste bedrijven ter wereld die komt met de innovatieve hologram-app waarmee gerechten virtueel geprojecteerd kunnen worden. "Mensen kiezen altijd met hun ogen, of het nou om eten gaat of om andere producten. Met hologrammen is er geen onderscheid meer tussen het virtuele gerecht en de realiteit. Je krijgt hiermee een unieke restaurantervaring en hoeft niet langer te raden welk gerecht je moet kiezen", vertelt FoodStory-founder Khalid Boukdid.

 

 

Augmented Reality is de technologie van de toekomst

Augmented Reality is een technologie waarbij virtuele objecten in de echte wereld worden geplaatst. Denk maar aan het populaire Pokémon Go, waarbij je door je smartphone of tablet kijkt en het lijkt alsof er een Pokémon voor je staat. Door ‘AR’ in de restaurant- en hotelindustrie te introduceren, ligt een belangrijke verschuiving in de branche in het verschiet. Boukdid: "Klantbeleving wordt de hoogste prioriteit. We zien dit al bij de toepassing van AR in webwinkels. Uit eten gaan wordt voor mensen nu een nog leukere beleving. Met de AR-app is de horecabranche bovendien in één klap koploper in het gebruik van de nieuwe Augmented Reality-technologie. Zo wordt AR toegankelijk voor de gemiddelde consument."

 

 

Gerechten als hologram op tafel: zo werkt het

Het 3D-menu bestaat uit driedimensionale gerechten die vanuit alle hoeken bekeken kunnen worden. Foto’s van menu-items worden met behulp van specialistische software omgezet naar realistische 3D-gerechten. Er is zo geen verschil tussen de echte en de virtuele gerechten. Elk restaurant of hotel krijgt een eigen app. Gasten kunnen de menu-app thuis of in het restaurant downloaden en zo precies zien wat het restaurant te bieden heeft.

 

Voor restaurants biedt deze technologie een kans zich te onderscheiden door een unieke en speelse klantbeleving te bieden. Bovendien blijkt uit onderzoek dat mensen meer geld uitgeven aan gerechten als ze kunnen zien hoe het eten eruit ziet. Voor hotels betekent het 3D-menu een belangrijke stap in hun digitalisering en zoektocht naar meer omzet voor Food & Beverages. Ook is het aanpassen of updaten van gerechten op de menukaart gemakkelijker en voordeliger met de app. Het 3D-menu is ook te gebruiken voor roomservice, door cateraars en voor unieke foodconcepten.

 

 

 

Teleurstelling

Het idee voor een 3D-menu app met gebruik van AR-technologie is ontstaan vanuit een ergernis van Boukdid zelf. "Ik merkte dat uit eten gaan tot teleurstellingen kan leiden. Als je een gerecht in een restaurant bestelt, heb je vaak geen idee van wat je krijgt. Klanten kiezen meestal voor de veilige weg en gaan voor een bekend gerecht. Niet iets nieuws of spectaculairs. Dat betekent verloren omzet voor het restaurant", legt Boukdid uit. "Ik kan me voorstellen dat dit voor buitenlandse toeristen al helemaal een issue is. In Amsterdam laten toeristen een restaurant links liggen omdat ze de menukaart niet begrijpen. Dat kost restauranthouders omzet. Met de huidige concurrentie in de horeca dien je als restaurant gewoon duidelijk te zijn wat je te bieden hebt om gasten te trekken. De hologram menu-app doet dat op een innovatieve, leuke en speelse manier."

 

Ook voor evenementen zou de technologie leuke toepassingen kunnen kennen.

Bron: FoodStory

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties