De mailbox van de gemiddelde professional in zo ongeveer elke branche wordt overspoeld met uitnodigingen voor allerlei (gratis) events. Veel mensen zijn geneigd zich op te geven en vervolgens te denken "Ik kijk wel even of ik er tijd voor heb". Gevolg: hoge no-show en een teleurstellende event ROI.
Momice oprichter Rutger Bremer legt uit hoe betaalde events uitkomst kunnen bieden.
Events: het antwoord op alles!
Ruim 20 jaar geleden heeft eventmarketing een vlucht genomen door de opkomst van de experience economy. Marketing- en eventprofessionals ontdekten hoe krachtig het is om je doelgroep fysiek bij elkaar te brengen. De laatste jaren winnen live events aan populariteit. Veel bedrijven zijn online goed vertegenwoordigd, maar worden zich steeds bewuster van de face-to-face interactie met (potentiële) klanten, partners en ambassadeurs van het merk.
Events zijn booming businessen worden steeds vaker ingezet: bedrijven organiseren nu gemiddeld 23 (!) events per jaar. Dit lijkt een positieve ontwikkeling, maar is dit wel echt zo?
De devaluatie van events
Het lijkt efficiënt: veel events organiseren tegen een laag budget. Maar de beperkte budgetten gaan vaak ten koste van de inhoud en kwaliteit van het event. Goede events kosten nou eenmaal geld. Ga maar na: goede sprekers, een mooie locatie en professionele catering zijn niet goedkoop - maar zorgen wél voor toegevoegde waarde. Jouw genodigden zijn sneller geneigd zich aan te melden wanneer er een interessante keynote speakerop het programma staat, die het verschil maakt met andere events.
Toegevoegde waarde
Het vragen van een vergoeding voor toegangstickets heeft meer voordelen dan je denkt. Eén heel duidelijk voordeel: er komt geld binnen. Dit is natuurlijk nodig om de kosten van het event te dekken, bijvoorbeeld de locatie en de catering. Maar ook kan het hebben van meer budget nét dat beetje extra waarde toevoegen aan jouw event: een interessante spreker of een bijzondere experiencevoor je bezoeker.
Gratis events zijn dúúr!
Een hoge no-show is de schrik van elke event professional. Een lage opkomst leidt vaak tot teleurstelling bij de bezoekers die er wél zijn. Ook de kosten per bezoeker lopen behoorlijk op - je berekent immers je locatie en de catering op het aantal bezoekers dat zich heeft aangemeld. Dus: hoge kosten voor minder tevreden bezoekers, ofwel een lage ROI.
Betaling = commitment
Veel bedrijven zijn huiverig om geld te vragen voor een ticket. Ze zijn bang voor minder aanmeldingen en dus een minder succesvol event. Toch is het tegendeel vaak waar! Wanneer er betaald moet worden voor een ticket, is inschrijven een bewuste keuze. De kans dat jouw bezoeker ook echt neemt toe - er is immers voor betaald!
Ook zorg je op deze manier voor een hogere kwaliteit van publiek: de 'shoppers' die voornamelijk komen voor een (gratis) lunch en het uitdelen van visitekaartjes zullen minder geneigd zijn zich aan te melden voor jouw event.
De 5 voordelen van betaalde events op een rijtje
- Kosten worden gedekt met de inkomsten uit kaartverkoop
- De kwaliteit van het programma neemt toe (sprekers, experience)
- Je trekt een publiek aan dat beter bij je past
- De no-show daalt door commitment van genodigden
- De ROI van je event wordt groter
Sommige events blijven altijd 'gratis'
De transitie van gratis naar betaalde events geldt niet voor alle type events. Het spreekt voor zich dat B2E (Employees) en netwerkevents ook in de toekomst gratis blijven. Maar blijf ook voor de gratis events kritisch: wat is de toegevoegde waarde? En hoe staat het met de ROI? Wanneer dit niet duidelijk is, kun je jezelf afvragen of het event in deze vorm wel passend is.
Conclusie
Wees niet bang om als organisator letterlijk waarde toe te kennen aan je events, door je bezoeker te laten betalen voor een toegangstickets. Op de lange termijn hebben je events meer effect wanneer ze bezocht worden door de juiste doelgroep - en komt het jouw organisatie ten goede als de bezoekers tevreden zijn met de inhoud en de kwaliteit.
Lees meer over de features van Momice: