Wil je zeker zijn dat je aandacht van je bezoekers kwijtraakt? Stop je evenement dan vol met saaie presentaties. Het is helaas op veel evenementen een harde realiteit.
Zoals Matthew B. Crawford, Amerikaanse auteur en onderzoeker aan de Universiteit van Virginia, aangeeft: "aandacht moet je zien als een gebruiksgoed, en iedereen heeft er maar een beperkte hoeveelheid van". Als je je dan bedenkt dat er steeds meer (digitale) afleidingen zijn, zullen je bezoekers er weinig zin in hebben om zich een dag lang te concentreren op een PowerPointpresentatie van 75 pagina's.
Niet iedere eventplanner begrijpt dit echter altijd even goed. Veel professionals focussen op het neerzetten van een sterk evenement, maar vergeten vervolgens de onderdelen die een evenement werkelijk boeiend en aantrekkelijk maken.
Is dat wel mogelijk als je tegelijkertijd maar weinig eisen stelt aan een eventpresentatie? Het overduidelijke antwoord luidt: "nee!" Daarom is het jouw verantwoordelijkheid om van tevoren te overleggen met je sprekers en ze te helpen om een boeiende presentatie te ontwikkelen.
Hier zijn een aantal tips die je met ze kan delen:
Tip 1. Show, don't tell
Stephen Duneier is een bekende professionele beleggingsbeheerder. Hij heeft meerdere wapenfeiten op zijn naam staan, waaronder het behalen van het Guinness Wereldrecord voor het maken van 's werelds grootste granny square. Het kostte hem twee jaar en meer dan een half miljoen steken om het project te voltooien. Duneier deelde zijn verhaal tijdens een TEDx Talk. Zijn presentatie was boeiend en aantrekkelijk. De afbeeldingen die hij gebruikte bij zijn toespraak ondersteunden zijn verhaal en boden prachtige visuele bewijzen. Deze simpele truc visualiseerde Duneier zijn prestaties voor zijn publiek, en hield hun aandacht (en verwondering!) vast tijdens de gehele presentatie.
Om de aandacht van je bezoekers te grijpen en vast te houden, is het nodig om de toespraak te ondersteunen met beelden. Hiermee help je je gasten het verhaal werkelijk te beleven door middel van foto's, illustraties of video's, en zullen ze geboeider en betrokkener zijn.
Tip 2. Presenteer data visueel
Als er iets saaier is dan een met tekst gevulde PowerPointpresentatie, dan is het een met cijfers gevulde PowerPointpresentatie. Wees niet verrast als je bezoekers al bij de tweede slide beginnen te gapen. Om te voorkomen dat dat gebeurt, adviseer je je sprekers best om grafieken te gebruiken in plaats van cijfers. Hiermee zullen de bezoekers de informatie beter begrijpen zonder hun interesse of focus te verliezen. Als je het goed uitvoert, zal een grafiek of een infographic op zichzelf al een boeiend verhaal vertellen.
Tip 3. Maak ze nieuwsgierig
De beste manier waarop een spreker de aandacht van bezoekers kan grijpen is door een belofte te maken aan het begin van zijn of haar presentatie. Dat kan bijvoorbeeld zijn dat er iets voor het eerst onthuld zal worden, of dat er een langverwachte oplossing wordt geboden voor een prangend probleem waar je publiek mee zit. Deze actie zal de nieuwsgierigheid van het publiek wekken en zal ze aanmoedigen om erbij te blijven gedurende de gehele presentatie.
Een andere manier om de nieuwsgierigheid te wekken is door de presentatie te beginnen met verrassende informatie. Hiermee grijp je onmiddellijk de aandacht van het publiek en hou je ze geïnteresseerd. Het is hierbij van ontzettend belang om een presentatie op te zetten die ze niet teleur zal stellen (daarom zal de aan het begin gemaakte belofte ingelost moeten worden, of dezelfde mate van verbazing gedurende de hele presentatie vastgehouden moeten worden).
Tip 4. Laat sprekers persoonlijke ervaringen delen
Er is niets boeienders dan een spreker op een gegeven moment te horen zeggen: "er gebeurde me onlangs zoiets raars (of grappigs, of totaal onverwachts)... Je zult het niet geloven!" Moedig je spreker aan om zijn of haar persoonlijke of professionele verhalen met het publiek te delen. Dit zal je bezoekers helpen om zich in de presentatie te verplaatsen en misschien zullen ze zich zelfs met de toespraak identificeren. Bovendien zullen de sprekers meer empathie opwekken bij het publiek, en hun interesse vasthouden voor wat er volgt.
Tip 5. Laat bezoekers deelnemen
Zorg dat je sprekers een dialoog opbouwen met de bezoekers tijdens de presentatie, door bijvoorbeeld vragen te stellen of zelfs live polls in te zetten. Een spreker die niet alleen maar bezig is met zichzelf is altijd boeiend om te volgen. Bovendien zullen je bezoekers beter bij de les blijven als de spreker met het publiek praat en vragen stelt.
Call-to-action
Maak voordat je met je sprekers gaat overleggen eerst een klein presentatiehandleidinkje waarmee ze een betere beleving voor je bezoekers kunnen ontwerpen. Toon jezelf bereid om ze te helpen de beste presentatie ooit neer te zetten. Werk met je sprekers aan strategieën om de aandacht te grijpen en begeleid ze door de stappen die ze moeten nemen om de aandacht en interesse van de bezoekers vast te houden.