Er zijn veel redenen om evenementen te plannen. Sommigen willen hun omzet verhogen door kaarten te verkopen of door hun merkbekendheid te vergroten. Anderen willen een community ontwikkelen of een betekenisvolle netwerkomgeving bieden. Deze redenen lijken op het eerste zicht niets met elkaar gemeen te hebben, maar als je echter goed nadenkt is één leidmotief te herkennen in al deze verschillende doelen.
Of je nu wil dat mensen aandacht hebben voor jouw evenement of je ze wil veranderen van bezoekers naar klanten; je hoofddoel is om hun gedrag te beïnvloeden. Alleen op die manier kan je een positieve ROI verkrijgen. Als je mensen niet kan overtuigen om zich anders te gedragen en actie te ondernemen (door kaarten te kopen, te netwerken met de sponsors van het evenement, ...) dan zal jouw evenement geen impact hebben.
Natuurlijk zijn er, afhankelijk van het type evenement en je doelstellingen, vele manieren waarop je het gedrag van de bezoeker kan beïnvloeden. Je kan je echter beter goed voorbereiden voordat je je concrete strategieën toepast, zoals het inzetten van gamification om de social media-activiteit van je gasten te verhogen. Hier volgen een aantal tips om rekening mee te houden als je het gedrag van je bezoekers gemakkelijker wil beïnvloeden:
Tip 1. Plan een paar minuten in voor bewustwording voordat de eventsessie begint
Natuurlijk, mensen kwamen naar jouw evenement om naar de sprekers te luisteren en om deel te nemen tijdens de Q&A-sessie. Er zullen echter bepaalde zaken hun aandacht opeisen, zoals social media-meldingen, onverwachte e-mails en het constante getril van hun smartphone, wat allemaal jouw specifieke boodschap kan verstoren.
Bedenk daarom vóór ieder evenement hoe je de aandacht van je bezoekers kan vestigen op het volgende dat er komt. Jouw moderator kan je helpen door de sessie in te leiden met een korte meditatie of een aantal ademhalingsoefeningen. Dit stimuleert je gasten om opnieuw te focussen en hun aandacht te richten op wat er gebeurt op het podium of in de zaal. Deze eenvoudige doch noodzakelijke oefening zorgt voor een op vertrouwen gebaseerde interactie tussen jouw bezoekers en je moderator. Dit maakt het vervolgens gemakkelijker om hun gedrag te beïnvloeden.
Tip 2. Oefen op actief luisteren vóór en tijdens het evenement
Als je bezoekers wil beïnvloeden tijdens je evenement, moet je een band met ze opbouwen. Dit kan je doen door actief naar hun problemen te luisteren en vragen te stellen (door middel van formulieren, live polls of social media-posts). Laat ze zien dat hun uitdagingen ertoe doen en dat jouw evenement hen de ruimte biedt om zichzelf uit te drukken.
Tip 3. Creëer een persoonlijke omgeving voor je bezoekers
Als je het gedrag van je bezoekers wil aanpassen, mag je niet vergeten om persoonlijke ondersteuning te bieden wanneer nodig. Zorg ervoor dat je gasten zich niet eenzaam en alleen voelen tijdens het evenement. Win en behoudt hun vertrouwen door een vriendelijke omgeving op te zetten en ze tijdens het proces te ondersteunen. Hoe groter het evenement, hoe moeilijker het is om een menselijke omgeving te creëren waarin iedereen zich voelt als één grote familie. Als je echter vertrouwen en comfort wil scheppen, moet je jezelf en je team (of vrijwilligers) benaderbaar maken. Bezoekers moeten weten dat ze kunnen rekenen op het organisatieteam voor de kleine (of grote) problemen en uitdagingen die ze tegen kunnen komen vóór of tijdens het evenement.
Tip 4. Voorzie je evenement van bruikbare informatie
Jouw bezoekers zullen overtuigd raken om hun gedrag te veranderen en actie te ondernemen door jouw mate van bekwaamheid. Je zal niet als bekwaam worden gezien als je geen evenement neerzet dat bruikbare informatie biedt. Plan een werkelijk bruikbare belevenis voor je gasten. Geef ze toegang tot kennis die hun professionele of persoonlijke levens zullen veranderen. Vraag dan pas om een tegendienst, wat een verandering in hun gedrag inhoudt.
Tip 5. Krachtige calls-to-action tijdens het evenement
Denk jij dat bezoekers weten wat er van hen verwacht wordt? Natuurlijk niet! Zij kunnen geen gedachten lezen. Integendeel. Zij hebben hun eigen redenen om jouw evenement te bezoeken. Daarom is het nodig dat je ze lichtjes op weg helpt. Zorg ervoor dat je duidelijk aangeeft wat bezoekers moeten doen. Of het nu gaat om het kopen van een product waarbij ze korting krijgen, of tegen een beloning een bericht plaatsen op je Facebook-pagina. Zorg dat je je bezoekers gemakkelijk uitvoerbare calls-to-action biedt.
Conclusie
Om het gedrag van je bezoekers te beïnvloeden moet je eerst hun vertrouwen winnen. Dat kan je doen door een actieve interactie op te zetten, op basis van interactie, het tonen van je deskundigheid en het bieden van krachtige calls-to-action tijdens het evenement. Daarnaast kan je de band met je bezoekers versterken door ze een vriendelijke omgeving te bieden en oprecht te luisteren naar hun problemen en uitdagingen. Op die manier kweek je vertrouwen, een gemakkelijke interactie met je publiek en een vergrote kans om hun gedrag te beïnvloeden.