Events versus Edutainment: mag het (ook) ietsje meer zijn?

Events versus Edutainment: mag het (ook) ietsje meer zijn?

Column - We mogen terecht trots zijn op onze rijke concert- en festivalcultuur. Die wordt tot ver over onze landsgrenzen gewaardeerd. Ook onze steden, dorpen en zelfs gehuchten doen er alles aan om het hun inwoners tijdens de zomermaanden naar hun zin te maken en hen, al dan niet in samenwerking met lokale verenigingen, te trakteren op een vakantiegevoel dicht bij huis. Geen inspanning is teveel om een leuke zomerse setting te creëren. Het lijkt wel of elke zichzelf respecterende stad of dorp dezer dagen over een eigen 'strand' moet beschikken. Tonnen aangevoerd zand, pop-up bars, exotische foodtrucks, ... enkel de zon kunnen we (voorlopig nog niet) niet importeren wanneer het ons uitkomt.

 

Nu het einde van de zomer zich stilaan begint aan te dienen maken bedrijven en eventbureaus zich opnieuw op om de evenementiële scepter over te nemen. Teambuildings, family days, incentives, productlanceringen, eventmarketing campagnes, ... zij zullen naadloos de brug slaan naar een volgend zomerseizoen vol bier en plezier.

 

 

Waarom niet beleven en … leren

Storytelling, authenticiteit en beleving blijven natuurlijk keywords bij het organiseren van events. Maar ik doe een warme oproep aan iedereen, van opdrachtgever tot eventproducer, om ook “educational entertainment of edutainment” toe te voegen! Ik heb het dan niet over milieuvriendelijk organiseren of events waarbij wordt ingezet op sensibilisering rond een bepaalde problematiek. Neen, geef ook inhoudelijke, algemene kennis en wetenswaardigheden mee, maar op een onderhoudende manier verwerkt in het eventconcept. Bij het berekenen van de ROI na een event kijkt men vaak naar de rechtstreekse return. Men staat stil bij de maatschappelijke bijdrage, maar zelden bij de bijdrage tot de persoonlijke ontwikkeling van de deelnemers/genodigden. Neem als voorbeeld family days waarbij hele gezinnen zijn betrokken. Niets zo leuk om op een interactieve manier samen iets te ervaren en tegelijkertijd bij te leren.

 

 

Leren kan een leven lang

Het verwerven van algemene kennis hoeft al lang niet meer te stoppen na het verlaten van de schoolbanken of een interne opleiding of bijscholing. Ook teambuildings, personeelsfeesten, family days, ... kunnen hiertoe op een leuke, ongedwongen manier bijdragen. En dit hoeft afgezien van wat meer research en creativiteit niet noodzakelijk een grote impact te hebben op uw evenementenbudget.

 

Artikel door Joël Dumont, Sr. Event Producer 't Hooghuys, living history. Gespecialiseerd in events interactief en in een zo 'historisch correct' mogelijke context neer te zetten... van de Vikings tot late middeleeuwen, renaissance, wilde westen tot belle epoque. "Wij maken geschiedenis terug 'levend' op een leuke, onderhoudende en tot de verbeelding sprekende manier. Enkele concept voorbeelden: "Tempeliers' teambuilding" (overleven in de natuur met de waarden van de tempeliers), 
"Dag in de Middeleeuwen" (familyday), "Pioniers van het Wilde Westen" (familyday), "BeerWalk teambuilding" (historische bierwandelingen doorheen verschillende Vlaamse Steden).

www.thooghuys.com
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Van één evenement naar een heel jaar 'engagement': gebruik post-event content voor een 365-dagenstrategie

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Zullen er in de toekomst nog voldoende evenementen zijn?

Advertenties