Koen Wouters als host, Romy Monteiro als muzikale afsluiting en Henkjan Smits als gastspreker. Groots aangekondigd op posters, social media, brochures en video's. Wij hebben een bekend persoon op het podium! Komt dat zien.
Welke toegevoegde waarde heeft een BN-er of BV op je evenement en waar begint die zoektocht. En hoe voorkom je dat bezoekers alleen oog hebben voor die bekende kop en niet de inhoud van je zorgvuldig samengestelde programma.
Talentenjacht geopend
Even een stukje geschiedenis. Waar komt de term Bekende Nederlander eigenlijk vandaan. Televisiepersoonlijkheid Bart de Graaff was de eerste die de term introduceerde in ons kikkerlandje en is gebaseerd op het Vlaamse begrip Bekende Vlaming. Een bekend persoon kan omschreven worden als iemand die in of door de media bekend geworden is. Voer voor de (roddel)pers, gewenst of niet. De eerder genoemde personages zijn een voorbeeld hiervan. Er hangt iets magisch om deze personen, iets ongrijpbaars waar het publiek meer van wilt weten.
Een beroemdheid in combinatie met een talent, of het nu zingen, presenteren of dansen is, heeft een behoorlijke aantrekkingskracht op eventorganisatoren. Een publiek figuur trekt meer bezoekers, daar kan niemand omheen. Grote kans dat ook fans zich aanmelden voor het desbetreffende evenement. Hieronder enkele tips om te voorkomen dat er ruis ontstaat tussen de aanmeldingen:
- Bewaar de bekende naam voor een 'last chance' e-mail of update
- Programmeer de bekende naam laat in het programma of als afsluiting
- Vraag een toegangsprijs
- Zorg voor een extra controle bij het aanmeldingsformulier (bijvoorbeeld een KVK inschrijving)
- Organiseer het evenement voor een besloten groep
Iene, miene, mutte
Bedenk goed waarom je een bekend persoon wilt inzetten op je evenement. Vind de perfecte kandidaat die matcht met de producten of dienst van het bedrijf. Achtergrond, prestaties, huidige functie en uitspraken zijn belangrijke factoren als het gaat om de juiste keuze. Ervaring met spreken of ander talent, en dus recensies in de vorm van videomateriaal en presentaties, is een andere manier om een krachtige keuze te maken.
Na het vinden van een match volgt de briefing. Via het management, direct met de beroemdheid zelf of gecombineerd. Een professional heeft aan een aantal meetings en een dry-run genoeg. Na het evenement volgt vaak een evaluatie. Zorg dat je zoveel mogelijk momenten met de bekende persoon kan plannen, voor bijvoorbeeld video-opnames, blogs, fotoreportages en signeersessies.