Waarom LinkedIn onmisbaar is voor elke event professional

Waarom LinkedIn onmisbaar is voor elke event professional

In de zakelijke markt is LindkedIn onvermijdelijk geworden. Je bereikt er ongeveer 3 miljoen professionals mee in België en een kleine 30.000 ondernemingen zijn actief op LinkedIn. In Nederland zijn er zelfs 5 miljoen leden en meer dan 120.000 bedrijfspagina's. En toch gebruiken de meeste professionals op LinkedIn maar een fractie van de mogelijkheden en dat is een gemiste kans.

 

Meestal doet hun profiel gewoon dienst als cv of als online visitekaartje, terwijl LinkedIn een boost kan geven aan je netwerk en een echte sales generator kan zijn. De basis voor een effectieve LinkedIn strategie ligt bij je eigen profiel. Zorg er voor dat alle relevante informatie ingevuld is - vergeet je foto niet - en dat je profiel up-to-date is. Wist je dat personen met een goed uitgebouwd profiel tot 4 maal meer connecties, leads en opportuniteiten aangeboden krijgen? Iedereen die met jou connectie wil maken, beoordeelt jou op basis van hoe professioneel je profiel eruit ziet. Een sterk en uitgebreid netwerk met waardevolle en kwalitatieve connecties maakt het verschil. Zie het als het aantal volgers of fans op een Facebook pagina: hoe groter je bereik, hoe meer succes.

 

Hierbij alvast 5 tips om meer uit je LinkedIn profiel te halen.

 

 

1. Zorg dat je gevonden wordt in LinkedIn en Google zoekopdrachten

Elke dag worden er meer dan 100.000 zoekopdrachten uitgevoerd via de nieuwe geavanceerde zoekfunctie van LinkedIn. Een kans voor jou en je onderneming om hieruit extra business te genereren. Zorg er dus voor dat de belangrijkste zoekwoorden aan je LinkedIn profieltitel en samenvatting zijn toegevoegd. Voeg diezelfde belangrijke trefwoorden ook toe aan je vaardigheden, expertise en andere rubrieken zoals interesses.

 

 

2. Optimaliseer je uitstraling met een sterke profielfoto

Het lijkt banaal, maar een professionele profielfoto is van primordiaal belang. Op basis van je foto bepalen gebruikers hoe competent, benaderbaar of invloedrijk je bent. LinkedIn is een professioneel netwerk, zorg er dan voor dat je professioneel overkomt. Vakantiefoto's in bikini of bloot bovenlijf, onder- of overbelichte foto's waar je nauwelijks op te herkennen bent, daar scoor je echt niet mee. Heb je helemaal geen profielfoto? Hou er wel rekening mee dat LinkedIn profielen met een profielfoto 14 keer meer worden bezocht dan profielen zonder. Zaken doen of netwerken met iemand die geen foto heeft, dat wekt niet echt vertrouwen. LinkedIn bant profielen zonder foto trouwens helemaal naar de bodem van de zoekresultaten.

 

 

3. Geef extra aandacht aan de LinkedIn Summary

Je hebt je profiel aangevuld, je opleiding en werkervaring duidelijk beschreven en een professionele foto toegevoegd dus je bent klaar met je LinkedIn-profiel? Bijna. Vergeet de LinkedIn Summary niet, de samenvatting bovenaan je profiel. Veel mensen vinden het moeilijk om iets over zichzelf te schrijven en zijn dan ook geneigd om deze rubriek over te slaan. Een uitstekende manier om tot een goede samenvatting te komen, is om je te richten op de door jou behaalde resultaten. Vertel dus wat je voor anderen kunt betekenen. Een sterke samenvatting bevat volgende elementen: wie je bent en wat je doet (als management coach zorg ik er voor dat…),  waarom je goed bent in wat je doet (opleiding, expertise, ervaring, behaalde resultaten…) en ten slotte je contactgegevens (e-mailadres of telefoonnummer) zodat mensen je snel kunnen bereiken.

 

 

4. Aanbevelingen: krachtige versterkers van je profiel

Volgens LinkedIn word je 40 keer zo snel gevonden wanneer je profiel compleet is. Dat betekent dat je onder andere 3 aanbevelingen moet krijgen. Het mooiste is natuurlijk wanneer je een aanbeveling zomaar cadeau krijgt. Maar meestal moet je zelf actie ondernemen. Een goede manier om aanbevelingen te krijgen, is door er om te vragen. Doe dit bijvoorbeeld bij partners of (ex)collega's waar je mee hebt samengewerkt. 'Komt dat niet wat opdringerig over?', hoor ik je denken. Helemaal niet. Ik nam zelf de proef op de som en heb 32 van mijn connecties om een aanbeveling gevraagd. Exact 17 personen hebben met plezier een aanbeveling geplaatst op mijn profiel. Dat is meer dan de helft. Uiteraard is het belangrijk hiervoor personen te kiezen die ook werkelijk iets over jou kunnen vertellen. Een andere manier om aanbevelingen te krijgen, is ze eerst te geven. Vaak krijg je vanzelf een aanbeveling terug.

 

 

5. Maak strategisch gebruik van LinkedIn groepen

Op LinkedIn kan je lid worden van diverse groepen, waaronder ook de LinkedIn groep van eventplanner.be. Dit is een handige strategie om snel nieuwe zakelijke relaties op te bouwen. Een eerste logische stap is om lid te worden van groepen in je branche of sector. Deze kan je vinden door op LinkedIn te zoeken op relevante trefwoorden. Maar je kunt ook lid worden van een groep waar lokale ondernemers bijeen komen. Dit kan een kleine groep zijn, maar wel heel kwalitatief. Kijk ook eens naar je concurrenten. Van welke groepen zijn zij lid? Wellicht zijn deze groepen ook interessant voor jou.

 

Wil je nog meer halen uit LinkedIn? Volg de LinkedIn workshop bij Expert Academy.

Bron: Expert Academy, LinkedIn Monitor

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties