Hoe zet je een event in als contentgenerator? 3 tips

Hoe zet je een event in als contentgenerator? 3 tips

Wie regelmatig op evenementen rondloopt moet het ook zijn opgevallen: on- en offline communicatie wordt nog regelmatig los van elkaar gezien. Dat is gek, zeker als je je bedenkt dat een event toch ook voortkomt uit een bepaalde doelstelling. Je wilt tenslotte een doelgroep bereiken.

 

En door alle communicatiemiddelen op elkaar aan te sluiten, bereik je uiteindelijk het meest. Echter, veel bedrijven zien een event nog te veel als een 'one day fly'. Oftewel: een volledig op zichzelf staand communicatie-moment. Dat is zonde. Door het event te gebruiken als contentgenerator communiceer je ook online met dezelfde boodschap en maak je optimaal gebruik van het event. Drie tips om echt geïntegreerd te denken.

 

 

1. Begin vóór het event met communiceren

Een evenement staat – met name door social media – niet meer op zichzelf. Traditioneel prikte je een datum, stuurde de uitnodiging en kwam men met een herinneringsmail (of twee). En dat was het dan wel zo'n beetje. Die vlieger gaat allang niet meer op. Het over de streep trekken van je doelgroep om naar je event te komen gaat verder dan dat – ook in de communicatie vooraf.

 

Een evenement is een ideale generator voor het delen van content. Vooraf via uitnodigingen. Maar ook via voorbeschouwingen op social media. Prikkel de doelgroep en bewerkstellig de eerste interactie. Zo denk je doelgroepbreed en spreek je ook de mensen aan, die normaal gesproken niet naar je event kunnen of willen komen.

 

 

2. Breng de eventbeleving buiten de muren van de locatie

Alles wat tijdens het event gebeurt, levert stof op om content over te creëren. Of het nu gaat om de emoties van de bezoekers of de vragen die opspelen tijdens een sprekersslot. Via foto's en liveblogs zijn dit soort momenten perfect vast te leggen voor een ieder die niet op het event is of kan zijn. Maar je kunt ook gaan voor de inhoudelijke verslaglegging van de dag. Zeker op seminars of grote kennisevenementen kan dat een effectieve manier zijn om niet-aanwezigen te betrekken en de bezoekers een reden geven om je kanalen te volgen. Vergeet niet consistent dezelfde hashtag te gebruiken voor Twitter, Instagram en welk ander kanaal je ook wilt inzetten. Je eigen eventwebsite is je centrale contentplatform – ook na je event. Daar verzamel je content, bied je mogelijkheid tot inschrijven en blik je terug.

 

 

3. Communiceer offline duidelijk wat er online kan

Het is nog lang niet evident om offline op het event aandacht te geven aan online. Met een beetje geluk zie je de hashtag en de social-mediakanalen nog wel voorbijkomen. Zelden echter communiceert de dagvoorzitter of spreker wat de bedoeling is van die online kanalen. Geef je publiek dan ook voorzetjes om ook online deel te nemen. Roep ze op en geef aan wat ze kunnen delen. Denk aan het geven van meningen over het event of de mogelijkheid tot het stellen van vragen aan sprekers. Of laat volgers vragen stellen over de onderwerpen die tijdens het event voorbijkomen. Beschik je als organisatie over een eigen inhoudelijke LinkedIn-groep? Vertel dan waar die groep over gaat en vraag ook vooral om deel te nemen na het event.

 

Dit zijn slechts enkele tips om je event als contentgenerator in te zetten. Er zijn er vast nog veel meer. Deel jouw ideeën met ons, zodat we samen tot een 'evenementen- en contentchecklist' kunnen komen die je op elk event kunt inzetten om meer uit dit middel te halen. Zou mooi zijn toch?

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties