Zo meet je de resultaten van je event

Zo meet je de resultaten van je event

Een event is allang niet meer alleen het personeelsfeestje, maar een touchpoint binnen een (marketing) campagne. Met andere woorden: Je event draagt bij aan een groter geheel. De waardering van bepaalde event-onderdelen en het tevredenheidscijfer (NPS) zijn indicatoren die het succes van je event bepalen.

 

Om de event doelstellingen te meten, hoef je geen ervaring te hebben met complexe marktonderzoeken. Met aantal specifieke vragen kun je de resultaten van jouw event meten. Een enquête is de ultieme tool om deze vragen aan je bezoekers te stellen - en zo een schat aan informatie te verzamelen. Event-software specialist Momice geeft je heel wat concrete tips:

 

 

Verplaats je in de bezoeker

Begin bij het begin: bepaal eerst het doel van je enquête. Alle vragen die je gaat stellen moeten dit doel ondersteunen - en je stelt alleen de vragen die écht relevant zijn. Om de doelen zo goed mogelijk te meten, dien je je te verplaatsen in de bezoeker en probeer met zo min mogelijk vragen zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Je vraagt je bezoeker immers om een gunst: wees spaarzaam met hun tijd - en maak het hen zo gemakkelijk mogelijk.

 

Hier moet je op letten:

  • Stel alleen vragen die bijdragen aan het doel van je enquête
  • Stel alleen vragen die echt relevant zijn
  • Leg uit waarom je de enquête houdt, en wat je met de resultaten gaat doen.
  • Bedenk hoe je jouw resultaten gaat analyseren en pas de vragen hierop aan

 

 

Kies je type vraag zorgvuldig

Voordat je je vragen gaat formuleren, is het belangrijk om te bepalen hoe je de antwoorden wilt zien.  De antwoorden variëren per type vraag en ook de analyse verschilt. Je kunt jezelf veel tijd besparen als je hier goed over nadenkt, zodat je je antwoorden achteraf niet hoeft te hercoderen.

 

Er zijn verschillende type vragen:

  • Open vraag: Dit type antwoord resulteert in tekst. Voor de analyse kun je het beste de grote lijnen eruit halen door diverse quotes te verzamelen, antwoorden te clusteren of een word cloud te gebruiken.
  • Gesloten vraag: De antwoorden van de vragen zijn vooraf bepaald (multiple-choice). Deze vragen zijn uitstekend te visualiseren met tabellen en grafieken.
  • Rangschikking: Denk hierbij aan vragen met de categorieën helemaal eens - helemaal oneens, of een ‘rating’ met sterren of een cijfer. De gemiddelden van dit type vraag zijn goed te lezen in grafieken en tabellen.
  • De Net Promotor Score (NPS): Hierbij meet je met 1 vraag het enthousiasme van je bezoeker.

 

 

De psychologie van enquêtes

Wanneer je de vragen hebt opgezet, controleer dan nog even of je écht neutraal bent geweest. De resultaten zijn heel eenvoudig te beïnvloeden door de formulering van de vraag. Dat klinkt gunstig, maar uiteindelijk wil je natuurlijk dat je antwoorden zo zuiver mogelijk zijn. Ga daarom voorzichtig om met de psychologische effecten van je vraag.

 

Hier moet je op letten:

  • Wees zo neutraal mogelijk: beperk het gebruik van bijvoeglijk naamwoorden: Hoe goed vond je de spreker? Maar kies een neutrale bewoording: Wat vond je van de spreker?
  • Ga voorzichtig om met primen: Het resultaat van een eerder gestelde vraag kan een opvolgend antwoord beïnvloeden. Een negatieve ervaring van een klein onderdeel van het event, kan het totaalbeeld beïnvloeden. Denk dus goed na over de volgorde waarin je de vragen stelt.
  • Voorkom meerdere vragen 'in één': Wat vond je van de spreker en catering? Dit antwoord geeft niet aan of de spreker of catering nu wel of niet goed bevallen is.
  • Hou het simpel: Voorkom dat je respondent afhaakt omdat hij/zij de vraag niet begrijpt, bijvoorbeeld door negatieve vraagstelling: Wat vond je niet het beste onderdeel van het event? Je respondent moet hier nadenken over de vorm van de vraag, in plaats van de inhoud.

 


Verhoog de respons van je enquête

  • Kies de juiste timing. Stuur de enquête zo snel mogelijk na je event. Bijvoorbeeld door direct na het event een bedank-mail te sturen met daarin de link naar je enquête.
  • Wees eerlijk (en hou het kort!) Geef van te voren eerlijk aan hoeveel vragen het zijn en hoe lang de enquête maximaal duurt. Je wil niet dat ze halverwege stoppen omdat ze niet weten waar ze aan toe zijn. Hoe korter, hoe beter!
  • Maak het mooi. Het is prettig voor je bezoeker als de enquête er netjes uitziet. Gebruik waar mogelijk de huisstijl van je event, zodat de bezoeker zich thuis voelt in de enquête-omgeving.
  • Kies de juiste doelgroep. Zorg dat je de enquête alleen stuurt naar de mensen die daadwerkelijk aanwezig waren op het event. Wanneer je je bezoekers hebt ingecheckt, weet je precies wie er wel en niet waren. Koppel je enquête-software aan de database van je event. Of kies voor event-software met een geïntegreerde enquête module: wel zo efficiënt! 
www.momice.com
Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties