Big Data en de impact op evenementen

Big Data en de impact op evenementen

Big Data is in sneltempo erg belangrijk aan het worden voor de evenementensector. Voordat je eraan begint, is het belangrijk dat je begrijpt welke mogelijkheden er voor je zijn om evenement-data te gebruiken en hoe het kan dienen om de waarde van je evenementen te peilen.

 

De data-trend verandert de wijze waarop evenementprofessionals hun evenementen voorbereiden. Er verschijnen veel tools op de markt die gericht zijn op het helpen van planners om hun evenementen beter uit te voeren door op data gebaseerde strategieën. etouches legt uit waar je moet beginnen.

 

 

Gebruik je data-rijke technologie

De evenementensector barst al van de data. Met marketingautomatiseringstools, event management software en CRM-platforms, ontbreekt het ons niet aan manieren waarop we onze aanpak van specifieke klanten kunnen profileren en personaliseren. Met de functionaliteit die al bestaat op de platforms, kunnen we de reis van een klant of mogelijke bezoekers volgen om ze beter te kunnen begrijpen. Deze informatie is belangrijk als het aankomt op de technologie die al bestaat ter plekke.

 

Wearables, iBeacons, RFID, en event mobile apps hebben ons vermogen om activiteit op onze evenementen vast te leggen en bekijken aanzienlijk verbeterd. Door middel van deze tech-tools kunnen we een enorme hoeveelheid data verzamelen, rijk aan inzichten over ons evenement; de keynote-speakers die hun loon het meeste waard waren, de gasten die meer de stands van concurrenten bezochten dan de jouwe, en de gedeelde eigenschappen van de meest (en minst) geëngageerde bezoekers. Al deze inzichten kunnen van grote invloed zijn om de wijze waarop je je volgende evenement voorbereidt.

 

 

Voeg waarde toe aan je evenement

Zou jij niet naar een evenement willen gaan waar het voelt alsof ze het allemaal voor jou hebben gedaan? Ze hebben ervoor gezorgd dat je de juiste mensen hebt ontmoet, boden je de perfecte sessie en gaven je het gevoel dat je iets hebt bereikt? Dat is wat data kan doen voor jouw evenement. Het kan je helpen om de waarde te verhogen die je evenement heeft voor bezoekers.

 

Verhoog de waarde van je evenement door wat je weet over je bezoekers in je voordeel te benutten, zoals bijvoorbeeld hun interesses, hun rol, hun regio, etc. Een groot deel van deze informatie is te vinden op hun inschrijvingsprofielen, maar kan ook elders op je platform te vinden zijn. Zodra je weet waar je bezoekers van houden, kun je ze op de hoogte brengen van inhoudelijke sessies, speciale evenementen of leveranciers die voor hen van waarde kunnen zijn.

 

 

Meer doen met minder

Krijg meer gedaan in minder tijd, dankzij data. Zou je niet liever zien dat je teamleden hun aandacht besteden aan onmisbare evenementaspecten en zoveel mogelijk voortijdig automatiseren? Zo ja, dan kan een tool zoals etouches event ROI de oplossing bieden.

 

Een klant had moeite met de tijd die het kostte om een nauwkeurig beeld te vormen van de status van een evenement, en met name de voorinschrijving, omzet en de programmering van de conferentiesessies. Tegen de tijd dat de informatie was verzameld en samengevoegd, was het alweer gedateerd. Ze gebruikten de event ROI tool om een dashboard te maken die het grote plaatje in real-time overzag, evenals de details over de voornaamste evenementen op hun evenement. Door de data van hun evenement te gebruiken, konden ze kwesties die zich voordeden vaststellen en proactief aanpakken, en ook interne middelen daar inzetten waar ze het hardst nodig waren.

 

TIP: Bekijk ook 'Real-time inzichten in event ROI' on eventplanner.tv

 

 

Geef de impact van jouw evenement weer

De waarde van je evenement bewijzen kan lastig blijken. Het is niet zo simpel als slechts metingen wat betreft e-mail, advertenties of social media erbij pakken. Je hebt tools nodig die ervoor zorgen dat je het succes en de waarde van jouw evenement voor je organisatie kan weergeven.

 

Aangezien de evenementensector evolueert en nieuwe digitale marketingtechnieken worden ingezet, verhogen planners zowel hun bewustzijn over als hun gemak met het werken met data. Dashboards zoals die van etouches event ROI solution zorgen ervoor dat planners het succes van hun evenementen over de afgelopen jaren kunnen vergelijken.

 

 

Hoe te beginnen

Data kan erg beangstigend zijn, dus probeer niet alles tegelijk te doen. Begin klein met één of twee meetbare zaken die je wil verbeteren en werk van daaruit verder. Zodra je begrijpt op welke manier je technologie samenwerkt om deze data te helpen verzamelen en je hebt gezien hoe je het gebruikte om je evenementervaring uit te breiden, kun je je inspanningen vergroten.

 

Duik erin en zet je evenementdata aan het werk!

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties