Wie grappig wil zijn heeft 6 zaken nodig...

Wie grappig wil zijn heeft 6 zaken nodig...

"Voeg humor toe aan je evenement of marketing, dat werkt. Het trekt de aandacht, breekt het ijs, ..." Een tip die je vaak hoort. Maar hoe doe je dat nu? 'Grappig' zijn. Waarom slaagt de een en gaat de ander ermee op zijn bek?

 

Wie grappig wil zijn heeft zes zaken nodig, schrijft Mel Helitzer in zijn klassiek handboek voor comedyschrijvers, 'Comedy Writing Secrets': een doelwit, vijandigheid, realisme, overdrijving, emotie en verrassing!

  • Een doelwit: "Humor is kritiek vermomd als entertainment en gericht op een bepaald doel. Dat kan bijna alles of iedereen zijn, maar het is cruciaal om je op het juiste doelwit te richten om een bepaald publiek te doen lachen. Succesvolle humoristen selecteren doelwitten met universele aantrekkingskracht."
     
  • Vijandigheid: "Humor is een krachtig medicijn tegen de vele vijandige gevoelens die we ervaren in ons dagelijks leven. Enkele vaak voorkomende bronnen van frustratie (en daarom ook van humor): autoriteit, seks, angst, geld, familie, technologie en groepsverschillen."
     
  • Realisme: "In de meeste goede grappen ligt een bittere waarheid verscholen. Zonder een kern van waarheid is er weinig waar je publiek zich mee kan associëren."
     
  • Overdrijving: "Hoe is realisme verwant aan overdrijving? Er is naast dichterlijke vrijheid ook zoiets als humoristische vrijheid die ons toelaat om realistische thema's uit te breiden via ongebreidelde fantasie en schaamteloze metaforen."
     
  • Emotie: "Je hebt altijd een opbouw van anticipatie nodig bij je publiek en dat hangt af van je vaardigheid om via emotie spanning en onrust te produceren. Je kan het vergelijken met een ballon. Door spanning te creëren, pomp je meer en meer lucht in de ballon, waardoor je bij je publiek steeds meer anticipatie opbouwt voor wanneer hij gaat barsten."
     
  • Verrassing: "Verrassing is één van de primaire oorzaken van waarom mensen lachen en het is dan ook geen wonder dat het ook één van de primaire bouwstenen is van een goede grap."

 

Grappig zijn vergt meer dan één idee

Andrew Goldberg, die voor de succesvolle tv-show 'Family Guy' schrijft, voegt aan deze zes ingrediënten nog de volgende tip toe:

  • Trouw niet met je eerste idee. "Sommige mensen maken de fout om te denken dat hun eerste idee perfect is, (…) maar volgens mij maakt het schrijven van alternatieve versies je creatiever. Ik schrijf vaak drie, vier of vijf versies van één grap en toon ze aan vrienden, mijn vrouw, mijn manager en mijn baas en vraag hen dan om feedback. Meestal blijkt dan dat je eerste idee niet het grappigste was. Waar je het ook over hebt, het kan altijd nog beter en nog grappiger."

Bron: express.be

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties