Zet je schrap, dit wordt hét nieuwe zomerdrankje

Zet je schrap, dit wordt hét nieuwe zomerdrankje

Nu het lenteweer langzaam zijn intrede doet, is het slechts een kwestie van aftellen totdat we bij de eerste warme zonnestralen massaal op zomer-events neerploffen. Welke drankje is hip om op je event te serveren en wat kan echt niet meer? Vier trendwatchers- en drankdeskundigen aan het woord.

 

Vermout. Van deze versterkte wijn (meestal 15%) op smaak gebracht met aroma's en kruiden ga je komende zomer veel horen, zo zweert Vincent van Dijk van marketing- en trendbureau HBMEO. "In de 19de eeuw was vermout heel populair, maar tegenwoordig is dat helemaal verdwenen. Martini is het meest bekende voorbeeld, maar dat merk profileert zich niet als een vermout. Nu het opnieuw een trend wordt, zie je dat Martini weer groot op de etiketten wil gaan zetten dat het een vermout is", aldus de prediker van de religie van vermout.

 

In 2013 was Van Dijk in Barcelona - waar ook de gin-tonictrend vandaan kwam - en zag daar dat een aantal hippe bars gin-tonic hadden ingeruild voor vermout. "Het zag er heel feestelijk uit, maar het is simpel te maken en ook een stuk goedkoper dan een gin-tonic."

 

 

Ook kenner Ingmar Voerman, de grote man achter het blog Ingmar Drinkt, durft vermout te tippen als nieuw zomerdrankje. "Als je een weekendje naar Barcelona gaat, ga je het bijna vreemd vinden dat niet iedereen bij ons aan de vermout zit. Dus wie weet!"  

 

Mister Cocktail, ofwel Albert van Beeck Calkoen, is ook fan: "Vermout is een van de mooiste en oudste dranken die er bestaat op aarde. Het drankje werd 4000 jaar voor Christus in China bedacht en is een regelrechte traditie in Zuid-Amerika." Hij vervolgt: "Martini is een goede instap: laag in alcohol en met veel smaak. Met vermout zijn oneindig veel cocktails te mixen."

 

Vrolijk door
Volgens de trendwatchers zijn we echter nog lang niet van de gin-tonic af. Het drankje won vorig jaar al in rap tempo aan populariteit en dat gaat nog vrolijk door. "We zijn premium mixdrankjes aan het ontdekken. Een goede dure rum, pure gin of tequila met frisdrank en lekker veel ijs in een groot glas in plaats van een Bacardi-Cola in een blikje van de buurtsuper", weet Van Beeck Calkoen. "Eigenlijk is gin de opstap naar vermout."

 

Ook jonge jenever maakt een opmars en dan niet langer als neutje van opa. "Er zijn veel jonge mensen die hun eigen gin of jenever maken. Het is een klassiek drankje met een moderne twist: jenever-cola, jenever-tonic of met gemberbier of Ginger Ale", vertelt Mister Cocktail.

 

Bier en juicen
Zit er nog niks voor jou tussen? Niet getreurd, volgens Judith Pagrach van My Food Blog blijven lichtere bieren, zoals Radler, ook in 2016 hip. "Wellicht in andere varianten. Vorig jaar kwamen er naast Radler ook veel 0.0 procent bieren op de markt. Ik denk dat dat een trend is die door gaat zetten: meer lichtere en non-alcoholische bieren."

 

Vooruit, nog een paar: "Nu fruitsapjes in het verdomhoekje zitten vanwege de hoge dosis suikers, krijgen groentesapjes een boost. Selderij, broccoli, spinazie, biet. We juicen erop los!" constateert Pagrach. Ook 'hippe koffie' met namen als slow coffee, cold drip coffee en dirty chai gaat het goed doen volgens de blogster.

 

Deze drankjes zijn volgens de experts echt niet meer hip:

  • Jillz
  • Limoncello
  • Mojito
  • Prosecco
  • Mixjes uit een blikje

Bron: HLN 10/03 via License2Publish

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties