Event-opleidingen zijn in trek bij jongeren. Feestjes organiseren, dat is leuk. Ja, toch? Wie wil nu niet één groot feest maken van zijn verdere carrière. Kortom, een droomjob. Of toch niet? Kan je 'evenementen organiseren' studeren? De visie van een student...
Theorie uit een boek en een event op papier wil niet zeggen dat je het ook in de praktijk kunt. Daarom even een klare kijk op de event-opleidingen.
Get started
Je bent 18 jaar. Net klaar met je secundaire opleiding. De wereld ligt aan je voeten en je hebt oneindig veel keuzes om iets van je leven te maken. Het is niet simpel om de juiste keuze te maken. Maar, what the heck, je bent jong en houdt van feesten! Eventmanagement lijkt je de ideale opleiding. Je leert allerlei aspecten kennen van een evenement. De verschillende types: B2B, B2C, festival, workshops, productlanceringen, ... allemaal hebben ze iets unieks en een andere invalshoek. Je start vol goede moed aan de opleiding, maar komt er al snel achter dat het toch niet zo simpel is als het lijkt. Alles staat wel mooi uitgelegd in boeken. En ja, er zijn heel veel boeken met als onderwerp 'event'. Ook eventplanner.bex heeft een exemplaar dat wel actueel is en je goed op weg helpt. Maar je hebt feeling nodig voor deze opleiding. Je moet weten wat een evenement inhoudt, hoe je gaat communiceren en de nodige common sense en knowhow is ook relevant. Jammer genoeg moet ik concluderen dat sommige opleidingen niet actief genoeg zijn op het vlak van evenementen. Studenten leren hoe het moet, maar denken nog veel te vaak in hokjes en categorieën. Een evenement op papier of in een thesis is leuk. Het is, helaas, geen afspiegeling van de echte wereld.
Hoe moet het dan wel?
Ik heb zelf gekozen voor een opleiding communicatiemanagement. Waarom? In mijn 2de jaar leerde ik om een evenement op poten te zetten. Een echt evenement. Niet op papier. In real life. Ideaal! Zo krijg je tenminste feeling met het werkveld en de evenementensector. Ik kwam al snel tot de conclusie dat een boek zoals EVENTS² een handige leidraad is. Maar je moet niet denken dat iedere oplossing in een boek te vinden is. Ik heb geleerd om te communiceren met bedrijven want ieder bedrijf moet je trouwens op een andere manier benaderen. Zo heb je ook voor ieder evenementen een verschillende doelgroep:
B2B:
Hier heb je verschillende types in.
- Een evenement voor verschillende bedrijven, dan zal je moeten communiceren met regionale bedrijven, werkgeversorganisaties, mediaplatformen gericht op de businesswereld.
- Een personeelsfeest voor intern/extern werknemers. Je doelgroep is beperkt tot het personeel, maar ook zij kunnen op verschillende manieren bereikt én overtuigd worden om toch deel te nemen.
- Productlanceringen hebben als doelgroep het cliënteel van een bedrijf maar evengoed de pers, interne werknemers, ...
B2C: valt ook nog verder onder te verdelen in verschillende doelgroepen.
- Kinderevent: Communiceer met kinderen maar evengoed naar ouders toe, zodat zij er zeker van zijn dat hun kleine spruit veilig is.
- Festival: Jongeren zijn vaak heel specifiek opgedeeld in verschillende muziekgenres en bevinden zich vaak op verschillende domeinen.
- Senioren-avond, om deze doelgroep te bereiken moet je gaan samenwerken met verschillende seniorenorganisaties.
Er zijn nog tal van andere types die een unieke manier van communiceren hebben. Ik merk dat soms de communicatie over een evenement steken laat vallen. Toch is communicatie een essentiële taak binnen de organisatie van een event, het kan er voor zorgen of uw event top of flop is.
Het terrein
Een evenement leer je pas echt uitwerken op het terrein zelf. De problemen en doelgerichte oplossingen komen dan recht op je af en hier herken je een echte eventmanager in. Kan je het oplossen dan scoor je, heb je geen ervaring en niet de nodige knowhow dan faal je. Als student communicatiemanagement ben ik ook op veel problemen gestuit tijdens het organiseren van mijn eerste evenement. Maar door doelgerichte oplossingen te vinden leer je uit je fouten. Hierdoor groei je en zorg je ervoor dat je later op het werkveld wel je mannetje kan staan. Geen succes zonder falen!
Ik pleit er dan ook voor dat iedere eventopleiding de studenten ook de kans biedt om op het werkveld een evenement te organiseren. Niet enkel tijdens hun stage, maar ervoor of erna. Laat studenten op hun gezicht gaan, maar zorg er wel voor dat ze weten wat ze doen en leren uit hun fouten. Vanaf het moment dat je dat kan aanbieden als opleiding dan mag je zeggen dat je een sterke opleiding hebt. Studenten die afstuderen met een grote onderscheiding en zeven evenement op papier maar nooit in het werkveld hebben gestaan weten niet als ze deze wereld ook wel echt aankunnen bij een evenementenbureau. Natuurlijk ben je nog niet klaar met het leren organiseren van een evenement, dit doe je gedurende je hele carrière, en ieder evenementbureau heeft zijn eigen invalshoeken en bedrijfsstructuur waar je je natuurlijk aan moet aanpassen. Maar als je al vertrouwd bent met de sector weet je al waar je je aan kan verwachten.
5 tips voor studenten evenementmanagement
- Kies voor een opleiding met een werkveld, alleen zo leer je de nodige knowhow.
- Ga er niet vanuit dat je maar een fuifje organiseer maar face de realiteit.
- Durf uitdagingen aangaan, zonder falen geen succes.
- Ga als jobstudent aan de slag bij een evenementenbureau, zij leren je ook graag de nodige kennis.
- Lees de nodige boeken deze helpen je, maar ga er niet vanuit dat ze de enige oplossing bieden, laat je gezond verstand ook werken.