Column: Meer dan enkel windverplaatsing

Column: Meer dan enkel windverplaatsing

We zijn weer aanbeland in de tijd van het jaar waarin eindejaarsrecepties en goede zakelijke voornemens goed gedijen. In lijn met deze feestperiode klop ik een luchtig culinair verhaal op, over hoe je jouw event zo kan dresseren dat het gesmaakt wordt.  

 

Alle bedrijven smeden plannen om, bij wijze van bedanking, de klanten als 'centrepiece' te positioneren op hun festiviteiten. Maar, evenementen zijn ook een ideaal canvas waarop boodschappen geschilderd kunnen worden. Mooie ROI opportuniteiten die vaak blijven liggen.  

 

De entertainment elementen zoals decoratie en performances zijn de saus die het verhaal binden. Hierdoor vallen die onderdelen naar mijn inzien in de categorie 'broodnodig', en niet in de categorie 'we zien wel of er budget overblijft'.  

 

'Form follows function' zei de Amerikaanse architect Louis Sullivan, de 'vader' van de stalen skyscraper. Zijn beroemde assistent Frank Lloyd Wright nam deze zinsnede over en lanceerde zo een denkrevolutie die nog steeds actueel is bij fabrieksontwerpen, in de automotive industrie en doorheen de hele design wereld. Dit opende een debat aangaande de functionaliteit van ornamentalisering. Die conclusies zijn even makkelijk te projecteren op de hedendaagse evenementensector. Onze sector is er immers eveneens één waarbij praktisch denken intrinsiek verweven is met nemen van artistieke keuzes.  

 

Communiceren zonder het einddoel om de boodschap in de herinnering te laten plakken is eigenlijk zoveel als nutteloze windverplaatsing. Deze column is een oproep aan de sector waar ik zo van hou om event decoratie en entertainment elementen meer te gaan benaderen als het papier waarop de communicatie geschreven wordt, eerder dan als verplichte ballast. Als je vertrekt vanuit dit gegeven, dan wordt het keuzeproces ook eenvoudiger. Alles wat niet nodig is om de boodschap te versterken vliegt er uit. Het gehele event wordt één grote aanplakzuil met een scala aan boodschappen. Alle verpakt in een eenduidige, kleurrijke en entertainende saus die gesmaakt wordt en bijblijft. Het is immers lekker eten dat gesmaakt wordt, geen droge kost. We hebben er dus alle voordeel bij om onze events even 'lekker' te maken als ze 'voedzaam' zijn.  

 

Geloof jij ook in de kracht van evenementen om onbewust en niet opdringerig te communiceren, of is een feestje voor jou niet meer dan dat?

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:


Natasja Torcque [On Top Events]
Natasja Torcque [On Top Events]
Expert|2015-12-16 - 15:45u

Ik geloof juist in de kracht hiervan. Als alle onderdelen van het evenement bijdragen aan de doelstelling (de boodschap) heb je een rode draad die voelbaar is, waardoor de boodschap veel beter blijft hangen.

way2events
Offsite meeting REINVENTED in BXL
way2events|
25 maart 2025

Half januari, Brussel. De stad deed wat ze altijd doet: druk zijn. Maar binnen, achter die grote dubbele deuren, kozen we voor rust. Voor kwaliteit. Voor aandacht.


Geen klassieke meeting vandaag. Geen tafels in carré, geen uurroosters die ons vastzetten. We kozen bewust voor iets anders. En dus stond er champagne klaar in plaats van badgehouders. Warme omkadering in plaats van ...

Lees meer

Like Reageer

Lees ook

Klein podium, groot effect: 5 tips

Klein podium, groot effect: 5 tips

Had ik dit maar eerder geweten als eventplanner…

Had ik dit maar eerder geweten als eventplanner…

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Advertenties