Economische impact zakelijke bijeenkomsten

Economische impact zakelijke bijeenkomsten

Vorig jaar werden er ruim 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde (MICE) zakenreizen ondernomen, die in totaal ruim 2,3 miljard euro opleverden. In totaal zorgt de markt voor meerdaagse zakenreizen voor ruim 55.000 banen in Nederland.

 

Dat blijkt uit het Ecorys-onderzoek van NBTC Holland Marketing. De ruim 2,3 miljoen meerdaagse georganiseerde (MICE) zakenreizen zijn goed voor 5,1 miljoen overnachtingen. Het gaat hierbij om het bijwonen van een meerdaagse zakelijke bijeenkomst zoals een meeting, (meet)incentive, congres of (vak)beurs. Nederlanders ondernemen zelf circa 1,3 miljoen zakenreizen in eigen land met minimaal één overnachting. Buitenlandse bezoekers zijn goed voor bijna één miljoen meerdaagse zakenreizen; de meesten komen uit Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Duitsland. Meetings worden het vaakst georganiseerd (1,5 miljoen), gevolgd door congressen en vakbeurzen (750.000). Het aantal (meet)incentives in Nederland is bescheiden met zo'n 75.000. 

 

Economisch interessant
Zakelijk toerisme is economisch interessant want zakenreizigers geven bovengemiddeld veel uit aan hun bezoek. Gemiddeld bijna 1.000 euro per zakenreis, inclusief organisatiekosten. De omzet van meerdaagse zakelijke bijeenkomsten wordt geraamd op ruim 2,3 miljard euro. Een belangrijk deel hiervan wordt gegenereerd door internationale bezoekers (54%), dit komt overeen met circa 1,3 miljard euro.

 

Werkgelegenheid
Zakenreizen dragen ook substantieel bij aan de werkgelegenheid In totaal zorgt de markt voor meerdaagse MICE-zakenreizen voor ruim 55.000 banen. Iets meer dan de helft van de totale werkgelegenheid wordt gecreëerd door internationale bezoekers (52%). Eric Bakermans, marketingmanager Meetings & Conventions: "Zakelijke bijeenkomsten leveren een substantiële bijdrage aan de Nederlandse economie in termen van bezoekers, bestedingen en banen. Daarnaast vormen ze een belangrijke katalysator voor de kenniseconomie en draagt de sector bij aan de profilering van een stad of regio en een betere benutting van de beschikbare logiescapaciteit. Bovendien biedt de sector arbeidskansen voor groepen die veelal wat lastiger aan een baan komen."

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:


way2events
Offsite meeting REINVENTED in BXL
way2events|
25 maart 2025

Half januari, Brussel. De stad deed wat ze altijd doet: druk zijn. Maar binnen, achter die grote dubbele deuren, kozen we voor rust. Voor kwaliteit. Voor aandacht.


Geen klassieke meeting vandaag. Geen tafels in carré, geen uurroosters die ons vastzetten. We kozen bewust voor iets anders. En dus stond er champagne klaar in plaats van badgehouders. Warme omkadering in plaats van ...

Lees meer

Like Reageer

Lees ook

Klein podium, groot effect: 5 tips

Klein podium, groot effect: 5 tips

Had ik dit maar eerder geweten als eventplanner…

Had ik dit maar eerder geweten als eventplanner…

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Eventmarketing 2.0: zo zet je bedrukte stickers slim in

Advertenties