Ticketing: het belang van datacontrole en nieuwe ontwikkelingen

Ticketing: het belang van datacontrole en nieuwe ontwikkelingen

Als Europees marktleider in oplossingen voor online, mobile en social ticketing, heeft ticketscript altijd de nadruk gelegd op de waarde van data en de kracht van het zelf tickets verkopen door evenementhouders. Eind dit jaar verschijnt de nieuwste versie van hun ticketshop.

 

"Kaartverkoop moet core business zijn voor elke organisator van evenementen en festivals. Frans Jonker, CEO van ticketscript, is daar uitermate helder over. Toch ziet hij anno 2015 nog steeds partijen die juist dat traject uitbesteden en die kaartverkoop niet in eigen hand houden. "Toen wij eind 2006 zijn gestart met ticketscript waren wij al van mening dat data en inzicht in wat daarmee gebeurt extreem belangrijk is. Die filosofie hebben we vastgehouden, omdat we dat nog steeds vinden. We hebben de eerste jaren wel enorm uit moeten leggen waarom dat zo belangrijk is, maar je merkt dat steeds meer partijen zich terdege bewust zijn geworden van de waarde van hun eigen data. Het verbaast me daarom dan ook dat er nog steeds festivals en evenementen besluiten in zee te gaan met een ticketingpartij die wellicht andere belangen heeft, want op die manier geef je controle weg. Controle over je data, maar tevens controle over de promotie van je evenement en de uitstraling."

  

Nieuwe trends in ticketing

Dat mobile leidend gaat worden, is iets wat al jaren duidelijk is, maar bij het publiek lijkt het soms nog niet volledig ingeburgerd. Dat beaamt Jonker, die er bij stelt dat dit absoluut demografisch te verklaren is. "Wellicht hadden we allemaal gedacht dat het sneller zou gaan, maar je kunt uiteraard niet voor een consument bepalen wat zij met hun telefoon of tablet doen. Wel zie je significante verschillen ontstaan. Wie de ticketing op een technofeest bekijkt, zal daar het overgrote deel van de veelal jonge bezoekers met een mobile ticket zien. Een volledig ander evenement als bijvoorbeeld de Affordable Art Fair in Brussel trekt een voornamelijk ouder publiek en die zie je nog vooral met geprinte tickets bij de deur verschijnen. De jeugd zal hier leidend in worden en dus is het essentieel dat een ticketshop hierop is aangepast."

 

Eind dit jaar lanceert ticketscript een nieuwe versie van hun ticketshop, geoptimaliseerd om de consument in zo min mogelijk stappen een ticket te laten kopen en 'mobile first' ontwikkeld. "Ik ben er van overtuigd dat de mogelijkheden die deze nieuwe versie biedt het gebruik van mobile tickets een enorme boost gaat geven. We hebben tijdens ADE deze versie al ingezet voor de diverse onderdelen waar we zelf bij betrokken waren en het is geweldig om te gebruiken. De ticketshop past zich volledig aan, aan zowel de techniek - smartphone, tablet, laptop - als de website of app waarin het is geïntegreerd. De tool is volledig ingericht om een hogere conversie te realiseren."

 

De volgende stap wordt reeds gemaakt en die ligt op het gebied van NFC, vertelt Jonker. "We ontwikkelen de techniek die het mogelijk maakt dat een gekocht ticket automatisch zo wordt omgezet dat het op termijn helemaal niet meer gescand hoeft te worden bij een ingang. Middels NFC - het langs een poortje halen van de GSM - kan op zo’n moment toegang worden verkregen tot een evenement. Daar ligt, zo menen wij, de volgende stap en daar is ticketscript uiteraard klaar voor."  

Bron: Ticketing Special van EB LIVE (11/2015)

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties