Cameraatjes leggen festivalbeleving vast tijdens ADE

Cameraatjes leggen festivalbeleving vast tijdens ADE

Onderzoeker Michiel Rovers van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) voert tijdens het Amsterdam Dance Event een steekproef uit naar festivalbeleving. Vijf bezoekers krijgen een kleine fotocamera, een zogenaamde narrative clip, opgespeld waarmee elke dertig seconden een foto wordt gemaakt. Door analyse van de honderden foto's krijgt Rovers informatie over de routes die de bezoeker heeft afgelegd.


Het Amsterdam Dance Event (ADE) vindt plaats van 14 tot 18 oktober in 120 zalen in Amsterdam. Zo'n 350.000 bezoekers en 2000 artiesten worden verwacht. Michiel Rovers doet met het lectoraat Crossmedia van de HvA al enkele jaren onderzoek naar festivalbeleving. Voorheen ging dit met vragenlijsten en daar zal hij ook in de toekomst mee blijven werken. Nu zet hij tijdens ADE voor de tweede keer de narrative clip in, die toegevoegde waarde heeft. Rovers: ‘Mensen maken natuurlijk vaak foto's met mobieltjes, maar dan zijn het zelfgekozen momenten. Dit in tegenstelling tot de clip die standaard iedere dertig seconden een foto maakt.’ Het gaat Rovers niet alleen om de bewegingen van de dansende menigte, maar vooral ook om bezoekers van de (rand)programmering in de middag en avond.

 

De ervaring ontrafelen
Wat is het doel van dit onderzoek? Rovers: "We hebben twee doelstellingen. Enerzijds kunnen we nagaan in hoeverre de bezoeker de inrichting van het festivalgebied gebruikt, zoals die door de organisator is bedoeld. Anderzijds willen wij erachter komen wat een beleving is. Experience scapes; dit is een modewoord waar veel organisaties mee bezig zijn, ook in de museumwereld en de retail. Wij brengen in kaart hoe je een beleving opbouwt, welke elementen horen daarin thuis? Zijn experiences in musea en tijdens festivals misschien vergelijkbaar?"

 

Het onderzoek wordt georganiseerd vanuit het Eventlab, een samenwerkingsverband tussen de HvA, Hogeschool Inholland en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Studenten van Inholland voeren het onderzoek uit. Rovers verwacht eind oktober over de resultaten te beschikken. Vanuit deze steekproef wordt vervolgonderzoek uitgezet.

Bron: HVA

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties