Om via eventmarketing resultaat te halen, draait het om een aantal vragen: hoe zorg je ervoor dat je eventconcept tot uiting komt, zodat het zijn doel dient? En hoe gaat jouw gekozen thema leven?
Daarvoor creëer je één of meer live ontmoetingen met je doelgroep. Hierin communiceer je je boodschap helder in tekst en beeld. Maar ook je eigen collega's dragen bij aan de uitvoer van je concept. Zij zijn vaak een vergeten onderdeel van je merkconcept. En dat is gek, want het zijn nu juist belangrijke ambassadeurs. Maar hoe zet je jouw medewerkers in als concepttool? Deze vijf tips helpen je. Om zo meer resultaat uit je eventcampagne te halen.
1. Betrek collega's bij de conceptontwikkeling
Faciliteer effectieve brainstormsessies om collega’s mee te laten denken over je concept. Geef ze duidelijke opdrachten om over mee te denken. Wat staat er al vast? En waar heb je hun creativiteit nog voor nodig? Bedenk bijvoorbeeld zo veel mogelijk manieren waarop ze interactie tijdens het event kunnen realiseren. Deel de keuzes en uitkomsten ook vooral continu met elkaar. Dat snappen collega’s waarom onderdelen verloren gaan of juist overeind zijn gebleven. Zo worden ook zij onderdeel van het traject.
2. Oefen de conversatie
Voor alles moet eerst het verhaal duidelijk zijn. Vaak werk je met thema’s of kernwoorden die passen bij je boodschap. Wat doorgaans ontbreekt is hoe deze terugkomen in conversaties. Stem daarom af wat er in telefoongesprekken, tijdens klantbezoeken en tijdens en na events te zeggen valt. Bespreek de reden waarom je de campagne organiseert en zorg ervoor dat medewerkers dat verhaal goed overbrengen. Faciliteer door het verhaal aan te reiken, maar vergeet ook niet de gesprekken te oefenen. En nog handiger: reik vragen aan die je collega kan stellen.
3. Maak het SMART
Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden. Dat is SMART. Ook geldig voor evenementen. Definieer met collega's wat de terugkoppeling van je event of campagne moet zijn en hoe je dat wilt aanpakken. Het verhaal uitleggen is punt één. Maar stel ook het aantal te voeren conversaties vast. En de feedback die je wilt ontvangen. Leg data vast voor wanneer je dit (tussentijds) met elkaar deelt en wanneer de vervolgstappen plaatsvinden.
4. Zorg voor een follow-up
Wil je de waarde van je event en campagne bepalen? Plan dan tussentijdse momenten in die plaatsvinden na de campagneperiode. De uitwerking van een campagne loopt namelijk vaak nog door. Evalueer na drie en zes maanden wat de gedragsverandering is bij de doelgroep. En zet deze evaluaties dus ook als zodanig bij je team op de agenda. Zo is evaluatie mogelijk van de impact die al je acties hebben gehad. En dat kan alleen als je input krijgt van je collega's.
5. Zeg maar vaarwel tegen de vergadercultuur
Zorg in het traject voor verrassende momenten. Als jij in je collega's investeert, investeren collega's in jou. Zit dus niet in de standaard vergadersetting voor je brainstormsessies, maar neem ze voor een brainstorm mee naar het strand of een ander bedrijf. Of geef bij een conceptmeeting een passend kleinigheidje. En dat hoeft niet te veel en continu over de top. Maar gewoon af en toe. En iets wat afwijkt van het geijkte, zodat je patroondenken doorbreekt. It's all about emotions.
Kortom: laat je concept werken met de middelen die je tot je beschikking hebt. En zorg ervoor dat je een plan hebt om je collega's om te toveren naar ambassadeurs. Make it work!