Concurrentie tussen events is moordend

Concurrentie tussen events is moordend

"Grote festivals en publieksevenementen raken niet meer uitverkocht. Het aantal festivals is fors gegroeid en de concurrentie moordend. Op elk weiland wordt wel iets georganiseerd."
 

Dat schrijft de Telegraaf in een opiniestuk. Voor heel wat festivalliefhebbers is het ruime aanbod goed nieuws, maar verschillende grote festivals zien de bezoekersaantallen er door teruglopen. "Topfestivals als Lowlands en Dance Valley verkochten een paar jaar geleden moeiteloos uit. Op de zwarte markt moesten liefhebbers nog een klein vermogen neertellen om nog een kaartje te bemachtigen. Maar die tijden zijn voorbij. Zowel Lowlands als Dance Valley (dat dit weekend wordt gehouden) is dit jaar niet uitverkocht."

 

Voor heel wat festivals is het al een kunst om te overleven. Eerder deed Duncan Stutterheim, ex-directeur van dancebedrijf ID&T, ook al een opmerkelijke oproep voor minder festivals: "Amsterdam heeft de limiet bereikt aan festivals in de stad. De gemeente zou eerder moeten streven naar minder dan meer dance-evenementen, maar dan wel van betere kwaliteit."

 

Moet er een beperking komen op het aantal festivals en publieksevenementen? Of zal de wet van vraag- en aanbod het probleem vanzelf aanpakken? Reageer onder dit artikel.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:


Amir Huisman [Hogeschool van Amsterdam]
Amir Huisman [Hogeschool van Amsterdam]
New|2015-08-03 - 10:23u

Als onderzoeker aan de HvA zijn we bezig met het in kaart brengen van het festivallandschap. Dat heet, wij kijken niet zozeer naar het aantal festival maar vooral naar hoe de festivals inzetten op een bepaalde beleving. De manier hoe we daar naar kijken komt voort uit het boek 'Festivalbeleving' dat we in 2012 (toen nog bij de Hogeschool Utrecht) hebben geschreven en dat je hier gratis kan downloaden: http://www.crossmedialab.nl/files/Cahier_Festivalbeleving.pdf. Mooi om te zien is dat er voortdurend een verschuiving in het landschap plaatsvindt en dat als reactie op bepaalde festivals weer nieuwe initiatieven ontstaan. Die nieuwe initiatieven beantwoorden ook weer aan bepaalde motivaties van bezoekers die ze niet op andere festivals ingewilligd zagen. Op die manier ontstaan er steeds meer nichemarkten waarop festivals ontstaan. De foodfestivals zijn op dit moment een goed voorbeeld daarvan. Op dit moment zijn we nieuwe onderzoeken aan 't uitvoeren op festivals en kijken we met name naar hoe de opzet (het design) van festivals een beleving tot stand kan brengen. Mocht je hier meer over willen weten dan kan je altijd contact met me opnemen via m.s.w.rovers@hva.nl.

Rent-A-Willys
De lente is er: boek jouw avontuurlijke teambuilding nu!
Rent-A-Willys|
12 april 2025

Het wordt weer zachter en warm weer: hoog tijd dus om de jeeps weer uit hun winterslaap te halen. Dit seizoen rijden we konvooiritten met teams tot 12 personen. Verzamel je bedrijfsteam of een groep vrienden en neem contact op voor de boeking. We gaan door de velden op stap naar crashsites van vliegtuigen en inslagen van V-bommen tijdens WO2.

De ...

Lees meer

Like Reageer

Lees ook

10 jaar Kloster Heidberg: een bijzondere plek voor veelzijdige evenementen

10 jaar Kloster Heidberg: een bijzondere plek voor veelzijdige evenementen

Tomorrowland maakt comeback in Amerika: festival krijgt show in concertbol van 2,1 miljard euro

Tomorrowland maakt comeback in Amerika: festival krijgt show in concertbol van 2,1 miljard euro

Be­te­ke­nis­vol event organiseren bij Jaarbeurs? Zo deed Momentus dat

Be­te­ke­nis­vol event organiseren bij Jaarbeurs? Zo deed Momentus dat

Advertenties