Bezoekers bespioneren met wifitrackers mag niet

Bezoekers bespioneren met wifitrackers mag niet

Organisatoren mogen wifi niet gebruiken om hun gasten en bezoekers ongemerkt te bespioneren. Dat staat in een waarschuwing van de Belgische Privacycommissie. Opgemerkt wordt dat bezoekers minstens de kans moet worden geboden om het volgen met wifitracking te verbieden.

 

Bovendien moet aan de klant volgens de Privacycommissie vooraf toestemming worden gevraagd indien de verzamelde gegevens gebruikt worden om  gerichte reclameboodschappen te versturen. Er wordt aan toegevoegd dat het wettelijk niet voldoende is louter te informeren over het gebruik van wifitracking. De reactie komt er nadat steeds meer winkels experimenteren met wifitracking, maarde waarschuwing geldt ook voor organisatoren van evenementen en festivals.

 

Wifitracking op evenementen biedt heel wat interessante commerciële mogelijkheden. Door de technologie wordt het immers bijzonder gemakkelijk om informatie over het gedrag en de individuele voorkeuren van de bezoeker te achterhalen. Zo kan worden bijgehouden welke beursstands bezocht worden, naar welke podia gekeken wordt, ... Op basis daarvan kunnen aan de bezoeker gerichte voorstellen of aanbevelingen worden gedaan.

 

Daarom wordt aan de klant op de winkelvloer of op evenementen vaak gratis wifi aangeboden. Eens de consument van de technologie gebruik maakt, wordt het immers gemakkelijk om nuttige informatie over de bezoeker te verzamelen. Ook worden wifisignalen van de smartphone onderschept.

 

Uitdrukkelijke toestemming

De technologie doet echter heel wat vragen over de afscherming van de privacy rijzen. Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) en de Privacycommissie wijzen erop dat veel winkeliers zich hierbij aan onwettelijke praktijken schuldig maken. In eerste instantie wordt benadrukt dat het illegaal is om wifitracking te organiseren zonder dat de klant van de activiteit op de hoogte is. De Privacycommissie voegt er echter aan toe dat voor de wet ook niet aanvaard wordt dat er louter wordt gewaarschuwd voor het feit dat hij wordt gevolgd. De consument moet immers minstens kunnen weigeren. Bovendien moet de klant zijn uitdrukkelijke toestemming geven indien de gegevens voor reclamedoeleinden worden gebruikt.

 

Willem Debeuckelaere, voorzitter van de Privacycommissie, zegt tegenover de krant De Tijd te vrezen dat velen geen toestemming voor wifitracking zullen vragen. Men weet volgens hem immers dat de meeste verzoeken zouden worden afgewezen.

 

Maar er wordt op gewezen dat ook de wet op de elektronische communicatie een verbod omvat op het onderscheppen van elektronische gegevens zonder toestemming van alle personen die aan de communicatie hebben deelgenomen. Debeuckelaere merkt wel op dat de Privacycommissie onvoldoende middelen ter geschikking heeft om de naleving van de wet concreet op de winkelvloer of op evenementen te toetsen.

Bron: express.be

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties