Je bent altijd op zoek naar nieuwe manieren om je evenement te promoten; van het werken met je event-community tot het benutten van sponsoren en sprekers. Maar wat dacht je van je eigen medewerkers en event-team gebruiken? Hoe kan je hen op eenvoudige wijze betrekken in de promotie? En wat betekent dat voor je evenement?
'Employee advocacy' begint populair te worden in de content-wereld, en terecht, aangezien medewerkers de belangrijkste marketingmiddelen zijn die bedrijven bezitten. Hoewel de focus van je bedrijf misschien ligt op LinkedIn en Twitter, kunnen je medewerkers op allerlei nieuwe en verschillende social media websites zitten, zonder dat je marketing- en social media-team tijd hoeft te steken in het opzetten en onderhouden van nieuwe communities. Mensen luisteren bovendien sneller naar andere mensen die ze kennen, dan naar een bedrijf online. Er zijn veel tools die je kunnen helpen om te beginnen met employee advocacy, maar we hebben twee favorieten die helpen om je event bij een nieuw publiek te krijgen.
Bambu
Bambu is het nieuwste product van de steeds populairdere social media automatiseringstool Sprout Social. Bambu is een advocacy-platform dat medewerkers een gemakkelijke manier biedt om op gecontroleerde wijze content te sharen op hun sociale platforms. In zowel een desktop- als een mobiele versie, kunnen medewerkers op twee gemakkelijke wijzen sharen, afhankelijk van hoe zij normaal hun social media gebruiken.
Jouw team van medewerkers kan content op het gehele web verzamelen, dat relevante nieuwsverhalen bevat voor jouw team om te sharen. Je kan ook je eigen content sharen, zoals bijvoorbeeld blogs, websites, aanmeldingspagina's, persberichten of andere zaken waarvan je wil dat je medewerker ze weten en sharen met hun netwerk. Je kan eveneens kiezen hoe lang dit verhaal beschikbaar blijft op de app. Als je bijvoorbeeld een aanmeldingslink verstuurt die na een week sluit, dan kan je instellen dat het verhaal verdwijnt op de tijdlijn na een week, zodat mensen niet een link kunnen sharen die nergens naartoe leidt.
De verhalen worden verstuurd per e-mailbundel naar je medewerkers. Je kan de regelmaat van de e-mails kiezen, waarna de medewerkers de verhalen onmiddellijk kunnen lezen en sharen. Ze kunnen direct vanuit de app sharen via LinkedIn, Twitter, of Facebook. Met een voorverpakte boodschap, door jou in elkaar gezet, kunnen zij onmiddellijk iets publiceren of er hun eigen draai aan geven.
Deze tool is erg voordelig voor evenementen, als je je gehele bedrijf wil betrekken bij het promoten van je event. Met vrij weinig moeite kunnen zij een aanmeldingslink sharen met slechts één klik. En als je een bijzonder populaire keynote speaker hebt, die onlangs werd geciteerd op een grote mediasite, dan kan je met je event-team sharen om de kans te vergroten dat mensen zich aanmelden. De mogelijkheden zijn eindeloos!
Sociabble
Sociabble is ontwikkeld door Brainsonic, een digitale mediaprovider en software editor die gevestigd is in Frankrijk. Sociabble ontwikkelt een aanbod van software-oplossingen voor communicatie-, employee- en social media-engagement. Het is een unieke tool, met het vermogen om op 4 verschillende manieren te promoten. Ze hebben een aanbod voor medewerkers, merken, evenementen en een social wall.
Je kan content direct samenstellen en creëren op Sociabble, door middel van social media-stromen en RSS-feeds. Het laat bepaalde promotors zelfs content van derde partijen zelfs sharen met andere promotors. Jij bent de beheerder en kan content markeren of bewerken voordat je het verspreid onder je gehele team. Het heeft een feed die lijkt op Scoop.it of Feedly, en is een veelzijdige tool voor employees om op de hoogte te blijven van alles omtrent jouw bedrijf of evenement.
Sociabble voor evenementen geeft event-marketeers de mogelijkheid tot interactie met bezoekers vóór, tijdens en na hun evenementen. De tool wordt aangepast op iedere klant en past zich aan op je doelen. Je kan ervoor kiezen om je evenementen te marketen door middel van je huidige medewerker-promotors of door hun Social Wall te gebruiken om activiteit aan te sturen tijdens het evenement. Je kan je social wall direct integreren in de website van je evenement, wat zal dienen als de plek waar je klanten al hun informatie over je evenement vandaan kunnen halen.
Sociabble biedt alles wat je nodig hebt als een event-marketeer qua social media content voor je evenementen. Omdat het een volledig aan te passen tool is, is het ideaal voor teams die iets meer budget hebben.
Uiteindelijk zouden beide tools je kunnen helpen om je employee advocacy-programma op te starten. Zorg er in ieder geval voor dat je richtlijnen opstelt voor het publiceren, en dat je teams ook daadwerkelijk de content uitbrengen. Bezoek etouches.com om te zien hoe hun eventmanagementplatform je kan helpen bij de logistiek van eventplannen.