Hoe bescherm je als ondernemer een idee, een concept, een productiemethode? Hoe bescherm je bedrijfsgeheimen die je niet publiek wil maken door er een octrooi voor aan te vragen? Hoe bescherm je je knowhow, je klantenlijsten, researchgegevens?
De vraag blijkt telkens erg moeilijk te beantwoorden vanwege de juridische beperkingen in de bestaande intellectuele eigendomsrechten. Europa tracht via een nieuwe richtlijn een bijkomende bescherming te creëren voor bedrijfsgeheimen en knowhow. Sirius Legal legt onze .PRO-leden uit wat we mogen verwachten.
Knowhow is nauwelijks beschermd
Een zeer grote en steeds terugkerende frustratie bij heel wat bedrijven, zeker in creatieve sectoren zoals de eventsector, is de vaststelling dat leentjebuur spelen en aan de haal gaan met ideeën, ontwerpen en knowhow van concurrenten of zakenpartners schering en inslag is. We zien jaarlijks talloze dossiers in de eventsector, reclamewereld, in de media-industrie, bij creatieve starters, app- en softwarebouwers waarin de investering van de ene partij zonder pardon overgenomen wordt door de andere partij.
Het probleem daarbij is dat een en ander in se niet eens verboden is. De bestaande intellectuele eigendomsrechten hebben immers hun grenzen. Het merkenrecht beschermt enkel gedeponeerde merknamen, ...
Bron: Sirius Legal