Column: De standaard heruitgevonden

Column: De standaard heruitgevonden

Laten we deze keer eens focussen op de cateringwereld. Een wereldje constant in verandering. Steeds op zoek naar dat vernieuwende. Innovatie is geen streefdoel in deze sector, het is een must als je als cateraar het hoofd boven water wilt houden.

 

Hoe verstommend zou het niet zijn als we deze hevige stroom kunnen kleuren met inzichten over 'branding', marketing en merkpositionering?  

 

Volgens het Van Dale woordenboek is een tafel 'een meubel dat bestaat uit een horizontaal blad dat op één of meer poten rust'. Wel Van Dale, ik beweer dat u het fout hebt. Waarom moet een tafel plat zijn met poten? Het zijn net dergelijke veronderstellingen die de aanvoer van creatieve, nieuwe oplossingen voor eventkantoren blokkeren.  

 

Als we de functie van een tafel definiëren binnen de context van een evenement, dan komen we op een voorwerp waarop je een bord of glas kan zetten waardoor je niet op de grond moet zitten of je steeds moet bukken. Moet dit absoluut een plat vlak zijn? In een creatieve sector als de onze zou het antwoord van de massa 'nee' moeten zijn. Heeft onze sector niet meer nood aan 'out-of-the-box' denkende initiatieven die de creativiteit van onze sector bevestigen, eerder dan aan herbevestiging van een standaardformulering? Dit gaat over 'return-on-investment' creëren op alle aspecten van een evenement. Door geen steen on-omgedraaid te laten en de vaatdoek tot de laatste druppel uit te wringen.  

 

Laten we een buffet nemen als voorbeeld. Vertrekkend vanuit mijn achtergrond als conceptueel merk-denker is voor mij een buffet een verhaal-vertellend-middel. Een mooi uitgestald buffet kan niet alleen het verhaal van de individuele gerechten versterken, maar het is tevens een ideale manier om het verhaal van het merk, het bedrijf, de ziel van het allesomvattende evenementieel concept te verhalen. Net als alle decoratieve keuzes in de eventruimte moet ook het cateringgebeuren weldoordacht samengesteld worden zodat het past in het gehele event-verhaal. Als er meer van-de-norm-afwijkende producten beschikbaar zouden zijn, sluit ik zelfs niet uit dat de juiste keuze van buffet de spil wordt waar rond het gehele event concept opgebouwd is. Wie kijkt er nu niet graag naar een overheerlijke display van spijs en nectar? We kunnen het niet laten. De aantrekkingskracht van eten gaat terug naar ons primitief jacht- en vergaarinstinct. Zo een natuurlijke eyecatcher mogen we niet links laten liggen.  

 

We missen opportuniteiten, mensen. Dat is het punt dat ik wil maken. Als we denken aan creatieve catering, dan zijn we nog veel te veel enkel bezig met het schilderij in het bord, terwijl het universum er rond net het potentieel heeft om dit verhaal te versterken, te verduidelijken en aan te vullen... En als sector zijn we blijkbaar veel te snel akkoord met een louter mooi ogende display zonder meerwaarde. Vind je ook niet?

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties