Column: 'Ik probeer je iets te slijten... aandacht a.u.b.!'

Column: 'Ik probeer je iets te slijten... aandacht a.u.b.!'

Via drukreclame, reclameborden, streetmarketing acties, brand events, tv-reclame, sampelings, ... vechten we gretig om de aandacht van ons doelpubliek. Het ultieme doel is om het koopgedrag van onze doelmarkten te beïnvloeden en finaal meer verkoop te realiseren.  

 

Saaaaaaiii!! De stap tussen aandacht verwerven, 'call-2-action' en effectieve verkoop is echter vaak groot. We beseffen immers maar al te goed dat we allemaal leven in een tijd met een overaanbod aan informatie en tot de nok gevulde agenda's.  

 

Infotainment is het middel dat geslepen marketeers aanwenden om te garanderen dat potentiële kopers zin hebben om het merk aandacht te geven. Het is echter een fractie van de bereikte prospects die effectief de stap zetten om een gaatje te creëren in hun drukke leven om, met de beurs in de hand, het doelproduct te besluipen in een winkel.  

 

 

Terzake a.u.b.!  

Ik zag recent op het journaal dat er een hevige strijd voor de online klanten woedt tussen de gevestigde supermarktketens. Klanten die online hun boodschappen regelen, om deze dan snel te bekomen bij het afhaalpunt, is immers een groeiende markt. Albert Heijn zorgt er zelfs voor dat je jouw auto niet meer uit moet. Het is niet omdat het laven van primordiale dorsten zakte op de belangrijkheidsschaal dat we er geen tijd meer in investeren, maar omdat consumptiedrang niet beperkt blijft tot de primaire categorie.

 

Of het nu om boeken lezen, videospelletjes spelen, tv-kijken, sporten, tuinieren of om het even welke bezigheid uit het moderne leven gaat, we lusten het als taart. Meer nog, dergelijke activiteiten consumeren, geeft ons leven meer zin dan enkel het stillen van een hongertje.  

 

Mensen zoeken dus meer en meer naar manieren om hun overvolle agenda efficiënter te beheren.    

 

 

Een cocktail die te pruimen is

Het directe gevolg van de bovenstaande stellingen:

  • dat het overaanbod aan informatie die beschikbaar is de zin om een productpresentatie aandacht te geven reduceert,
  • en dat de moderne mens effectief minder tijd heeft omwille van zijn exponentieel groeiende intrinsieke consumptiedrang,  

... is dat aandacht trekken naar een merk, gedragsverandering en overgaan tot verkoop tot 1 component verweven moet zijn.  

 

Meestal wenden we onze creativiteit aan binnen een marketing context. Maar, hoeveel effectiever kan out-off-the-box denken 'direct sales' acties maken? Waarom halen we niet enkele drempels weg en creëren we een directe link tussen aandacht genereren en verkoop realiseren?  

 

Het kan toch niet dat een sector die kan rekenen op een zee aan creativiteit niet in staat is om dergelijke cocktail te brouwen? Een cocktail die smaakt?    

 

 

Stap 1: Opengesperde mond. Stap 2: geeuw!  

In-store promoties en sampling acties in de lokale superette zijn een typevoorbeeld van wat we momenteel op de markt vinden aan connecties tussen aandacht trekken en directe verkoop. Spijtig dat de meeste in-store promoties waarmee we geconfronteerd wordt visueel slaapverwekkend zijn, waardoor ze menig slaappil op het nachtkastje kunnen vervangen.  

 

Deze column is dus mijn call-to-action om als sector onze grijze massa aan het werk te zetten zodat we ook sales managers oplossingen bieden. Of ben je zo gehecht aan indutten tijdens het winkelen? 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties