Doe het Goed: Een ervaring die goed voelt en goed doet

Doe het Goed: Een ervaring die goed voelt en goed doet

De top-spits van het Groene Elftal komt wellicht uit onverwachte hoek: Doe het Goed. Anders dan vaak gedacht heeft duurzaamheid niet alleen met het milieu te maken. Het gaat veel meer om een sociale en maatschappelijk verantwoorde omgang met onze grondstoffen en medemensen. 

 

Je kent het misschien van de grote bedrijven: met de jaarlijkse kerstborrel worden alle medewerkers opgeroepen om geld in een pot te gooien of loten te kopen voor het goede doel. Het verzamelde geld wordt dan opgestuurd naar een of andere hulporganisatie, die het aan een initiatief in Afrika besteedt. 

 

Het steunen van een goed doel is een belangrijke taak voor duurzame evenementen, maar waarom moet het goede doel altijd zo ver weg zijn? Er zijn waarschijnlijk genoeg projecten in je directe omgeving die wat hulp kunnen gebruiken. Door een lokale organisatie te steunen laat je betrokkenheid zien en bouw je een band op tussen je evenement en de gemeente.

 

2 voorbeelden uit onze eigen industrie

Een voorbeeld geeft IMEX America met de IMEX Challenge voor 2014. Samen met de Las Vegas Sand Corporation zal er gedurende volgende beurs in Las Vegas een recreatieve tuin voor opvangcentrum The Shade Tree gebouwd worden. Daarvoor konden bezoekers van IMEX America in 2013 zich als vrijwilligers aanmelden. Ze zullen het weekend voor IMEX 214 vijf tot zes uur tijd vrijmaken om dit project te steunen. 

 

Een andere mooie case is die van het MPI World Education Congress 2013 in Las Vegas. Bezoekers kregen de opdracht om handprothesen te bouwen voor slachtoffers van landmijnen met amputaties. Het bijzondere aan dit initiatief was dat het deel uitmaakte het plenaire programma. Deelnemers hadden plezier met de taak en voldoende gelegenheid om gezellig te kletsen en netwerken. Samen bouwden ze meer als 1.000 prothesen. Daarnaast werden ook zakjes gemaakt om de prothesen te verpakken met een persoonlijk berichtje voor de ontvanger. 

 

Een gevoel om nooit te vergeten

Deze twee voorbeelden zijn iets heel anders dan de standaard Goede Doelen Momenten op zakelijke evenementen. Ga eens op zoek naar goede doelen in jouw directe omgeving en bedenk hoe je deze zou kunnen steunen. Je kan helpen het jongerencentrum te renoveren. Werk mee aan een nieuwe speeltuin voor de lokale basisschool of ga afval inzamelen in een recreatiegebied. 

 

Ook al is het maar een klein project: belangrijk is, dat je deelnemers er plezier in hebben en betrokkenheid voelen. Je deelnemers zullen met een veel warmer en blijer gevoel naar huis gaan dan wanneer ze slechts wat centen in een pot gooien.

 

Meer: Het Groene Elftal: 11 duurzame maatregelen voor elk evenement

Bron: GMIC

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties