De kracht van netwerken? Relax en smile!

De kracht van netwerken? Relax en smile!

Netwerken op events: het lijkt wel een verplichting. En daar gaat het meteen fout. Als het de bedoeling is zo veel mogelijk naamkaartjes te scoren en je krampachtig bij zo veel mogelijk mensen te introduceren, ben je eigenlijk niet goed bezig. Netwerken heeft een enorme kracht, maar enkel als je het op de juiste manier doet.  

 

Netwerk coach Véronique Hoex geeft je alvast 5 concrete tips om meteen resultaat te boeken.  

 

1. Ont-moet Netwerken....

Het blijft weerklinken als iets dat 'moet' en dat is een foute perceptie. Eigenlijk is netwerken iets wat je best doet wanneer jij relaxed bent en de ander ont-moet. Gooi het 'moeten' overboord. Dit kan op een burenbijeenkomst, een oudervergadering, een wijndegustatie, een voetbalmatch, ... Iedereen is dan zichzelf in die ontspannen sfeer en we gaan makkelijk oprechte interesse hebben in een gemeenschappelijk doel en in elkaar. Het leuke is dan dat je op een ontspannen manier steeds weer nieuwe mensen ontmoet. Om een sterk netwerk te hebben is het noodzakelijk niet te stagneren. Zorg dus steeds voor een verse toevoer en diversiteit in je kennissenkring.  

 

2. Connecteer

Wanneer we op dezelfde golflengte zitten en ons kunnen verdiepen in de ander, zijn we aan het connecteren. Zonder connectie is er slechts een vluchtig contact zonder meerwaarde. De sleutel tot een goed contact met anderen is oprecht interesse te tonen in de andere persoon. Stel vragen, laat de andere aan het woord en voor je het weet zit je in een leuk gesprek waarbij je wellicht gemeenschappelijke raakpunten ontdekt.  

 

3. Bereid je voor

Er is altijd een moment waarop jij je zal voorstellen. Wees voorbereid! Wat wil je dat mensen over je onthouden? Hoe wil je achterblijven in het hoofd van de ander op dat moment? Als de papa van Juul? of als de communicatiespecialist van een IT bedrijf op zoek naar een nieuwe opportuniteit? Of misschien beide? Door je voor te stellen op een beknopte manier zet je je personal brand in de verf.  

 

4. Denk aan de gunfactor

Wanneer we iemand sympathiek vinden, helpen we die persoon graag verder. Er is dus zoiets als de 'gunfactor'. Deze factor is cruciaal bij netwerken en is moeilijk te vatten in enkele woorden of termen. Het zit in kleine handelingen zoals iemand laten uitspreken, een interessante bijvraag stellen, een spontane glimlach, ... Mensen hebben je graag wanneer je oprecht bent of spontaan, wanneer je zorg draagt voor mensen om je heen of wanneer je gewoon leuk gezelschap bent.  

 

5. Houd de balans in evenwicht

Netwerken is geven en ontvangen. Het is belangrijk om deze balans in evenwicht te houden. Stel je bent op zoek naar een job en een vriendin van jou zorgt voor een aanbeveling in het bedrijf waar ze werkt. Is het dan niet logisch dat je die vriendin alvast dankt voor de introductie? En dat je daar een schepje bovenop doet, wanneer je ook werkelijk met de job aan de haal gaat? Velen ontvangen informatie en gaan ermee aan de slag maar de meesten onder hen zullen dit niet terugkoppelen naar de 'gever'. Een goede netwerker zal zijn informatiegeschenk ontvangen en zal de gever hiervoor bedanken waardoor zijn gunfactor weer de hoogte invliegt.   

 

Tot slot nog één ding: GENIET met volle teugen van elk moment en elke nieuwe ontmoeting, want iedere connectie kan een nieuwe opportuniteit bieden. Levensgenieters zijn de beste netwerkers: ze hebben altijd een smile op het gezicht en zijn een welgekomen gast op elk feestje of event, in goede, kwade en in fantastische dagen!  

 

Nog meer netwerktips van netwerk coach Véronique Hoex vind je in onderstaande video.

 

www.expertacademy.be/nl/netwerken

Bron: expertacademy.be

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:


Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties