Welke e-mails vallen op en welke vind je zelfs niet de moeite om open te klikken? On-d-mand, leverancier van eventsoftware, heeft tonnen ervaring in eventmarketing met e-mail.
De klanten van On-d-mand versturen per jaar bijna een miljoen e-mails. Wat werkt goed en wat werkt niet? Uit hun jarenlange ervaring geven de consultants van On-d-mand jou 7 tips om er voor te zorgen dat jouw emailuitnodiging opvalt in ieders mailbox.
- Schrijf een duidelijke onderwerpregel. Vermeld in de regel het type e-mail (bv. Save the date of Uitnodiging), eventnaam, datum en locatie. Zonder de mail te openen ziet de ontvanger direct waar het omgaat.
- Zorg voor een mooi eigen beeld. Mensen zijn visueel ingesteld. Gebruik een mooi 'eigen beeld' dat goed past bij je evenement. Vermijd standaard stockbeelden. Gebruik het beeld als banner bovenaan je e-mail. Indien mogelijk plaats je een trigger van 1 of 2 zinnen in het beeld zodat de ontvanger bij het zien van de banner de inhoud van de boodschap begrijpt.
- Schrijf korte teksten. Schrijf nooit meer dan 4 alinea's aan tekst! Mensen lezen niet! Dus zorg dat de ontvanger de tekst kan scannen omdat je niet teveel tekst hebt en de belangrijkste punten bold of cursief hebt staan.
- Link zo vlug mogelijk door naar je registratiepagina. Positioneer de link naar de registratiewebsite zo hoog mogelijk in de tekst. Bij voorkeur in de 1ste of 2e alinea. Uit onderzoek blijkt: hoe hoger je link, hoe groter de conversie. Mensen lezen immers niet altijd tot het einde van de tekst. Voor degene die dat wel doen, plaats je ook onder de handtekening nog een registratieknop.
- Personaliseer waar mogelijk. Maak aanhef en afsluiting zo persoonlijk mogelijk. Laat niet een directeur zijn/haar handtekening plaatsen als hij de ontvanger niet persoonlijk kent, maar wel bijvoorbeeld de accountmanager.
- Pas zo weinig mogelijk vormgeving toe in je tekst. Plaats geen foto's tussen de tekst. Dit verhoogt de kans dat je mail als spam wordt beschouwd bij de ontvanger.
- Werk een goede strategie uit. Bouw met verschillende e-mails het communicatietraject op. Zorg voor een duidelijke planning en doelstellingen. Schiet niet met hagel, schiet raak.
Deze 7 tips zijn slechts een kleine greep uit het advies waar On-d-mand je mee van dienst kan zijn. Met alleen goede event software kom je er niet, je moet ook weten hoe je die gebruikt. En daar heeft On-d-mand tonnen ervaring in. Meer weten? Klik snel door naar deze website:
Goede tips. Kijk nadien vooral ook naar de impact van je mailing. Analyseer de resultaten en gebruik deze voor het verbeteren van je volgende mailing.