Hoe overtuig je mensen om naar je event te komen? Vertellen hoe goed het gaat worden, overtuigt meestal niet. Eigen lof stinkt. Welke argumenten haal je dan wel aan? Inspiratie vind je in de psychologie.
We zetten voor jou 5 tips op een rij.
Schaarste
Volgens psychologische studies weegt de pijn van een verlies veel meer dan het plezier van de winst. We haten het om iets te missen. Zeker als het iets is waarvan we al gevoel hebben dat we er deel van uitmaken. Wil je dit principe toepassen op je evenement? Creëer dan schaarste. 'Uitverkocht' doet kopen. Voor betalende evenementen werk je bijvoorbeeld met een vroegboekkorting. Is je evenement gratis, stel maar een beperkt aantal tickets beschikbaar. Bijkomend effect is dat de waarde van je evenement verhoogt het aantal no-shows daalt.
Contrastpsychologie
Stel je hebt 2 ticketprijzen: een categorie van 50 euro en een categorie van 80 euro. Hoe kan je de ticketverkoop van de duurdere categorie opdrijven? Zet er een 3de categorie naast: een ticket van 120 euro. Die ga je waarschijnlijk niet veel verkopen, maar die zorgt er wel voor dat je tickets van 80 euro beter worden verkocht. Want heb je maar twee keuzes, dan lijkt de duurste duur. Heb je er drie, dan kies je sneller voor de middelste. Dat is contrastpsychologie.
Conformiteit
We handelen graag conform met anderen. Je zou het negatief kunnen bestempelen als sociale druk. Maar wat anderen doen, heeft wel degelijk, bewust of onbewust, invloed op ons gedrag. "Meer dan 1500 marketingprofessionals woonden dit congres de voorbije jaren bij." Een dergelijk argument kan een andere marketingprofessional niet zomaar naast zich neerleggen. Voeg daarbij nog wat beperkte plaatsen en je bent zo uitverkocht.
Autoriteit
Bekende namen maken indruk. Als je iemand bekend op je gastenlijst hebt staan, pak daar dan zeker mee uit. Of zorg er voor dat je zo een bekende gast kan strikken. Als die het de moeite waard vindt om naar je event te komen, dan zal zijn fanclub of achterban ook graag willen komen.
Opstap
We denken dat we elke keer opnieuw weloverwogen en rationeel kiezen. Als je de eerste keer iets koopt, is dat zeker het geval. Uit psychologische studies blijkt, dat we de tweede keer al veel minder waakzaam zijn en sneller kiezen voor wat we al kennen. Toegepast op evenementen: bied eerst een goedkoper evenement aan. Daarna kan je een duurdere versie brengen. Mensen kennen je al en zijn sneller geneigd om toch te kopen, ook al is het duurder. Op het eerste verdien je waarschijnlijk niet veel, maar is wel een gemakkelijke opstap naar het tweede. En dat brengt je dan wel wat op.