Square Melon, het reclame- en eventbedrijf rond Wim Van der Borght, vraagt bescherming tegen schuldeisers aan. "Ik begrijp de banken niet."
Square Melon (het vroegere Bananas) kent een bewogen 2013. Nadat stichter Wim Van der Borght eerder dit jaar Gimv uit het kapitaal kocht, heeft de marketingspecialist bescherming tegen de schuldeisers aangevraagd via de WCO-formule. De aanvraag dateert al van woensdag en zou komende vrijdag voor de rechtbank behandeld worden.
Volgens Wim Van Der Borght in De Standaard had hij geen andere optie dan WCO-bescherming aan te vragen als gevolg van de opstelling van de banken (BNP Paribas Fortis en ING). "De banken hebben het lopende krediet opgezegd. Ik begrijp hun houding niet want we zijn operationeel en financieel goed bezig."
Volgens Van der Borght is het bedrijf volop bezig met een ommekeer. "Onze financiële verplichtingen zijn gezakt van 21 miljoen euro naar 4 miljoen euro. In 2013 doen we het zelfs beter dan verwacht." Volgens Van der Borght is er wel een uitdaging voor 2014. "Er waren onderhandelingen met de banken nodig om het krediet verder te herschikken en te beletten dat we de kredietafspraken komend jaar niet zouden respecteren."
Square Melon, een onderdeel van Columbus Holdco, zit in een hele transformatie. Na een periode van snelle groei en fusies plooide het bedrijf zich terug op kleinere entiteiten. In de expansieperiode nam onder meer Bananas, opgericht in 1996, kleinere concurrenten zoals Demonstrate en Amphion over. Om sneller te internationaliseren, stapte Gimv in 2009 in de groep, die eind 2010 werd omgedoopt tot Square Melon. Het bedrijf versterkte zich in Nederland en opende kantoren in Londen en Frankrijk. Eind 2010 nam het Salto over, een marketingbureau uit Hemiksem dat nu ook een vestiging heeft in Nederland. Gimv had 62 procent van de aandelen, oprichter Wim Van der Borght een derde en het management 5 procent.
De verwachtingen werden niet ingelost en Gimv en Van der Borght kwamen in conflict. Eerder dit jaar kocht Van der Borght Gimv uit na een turbulente periode. "Vanaf dan zijn de banken moeilijker beginnen doen", zegt Van der Borght. Square Melon, dat vanaf 1 januari opnieuw Bananas heet, zegt dat het weer meer business optekent. "Grote multinationals vinden opnieuw de weg naar kleinere scherpe agentschappen." Bananas is een zogenaamde brand activator die via acties en evenementen merken scherper op de kaart zet. Er werken in totaal circa 350 mensen bij de groep.