Column: Ticketje kopen?

Column: Ticketje kopen?

Vorig weekend weer goed bezig geweest: drie toegangsticketten voor een culturele manifestatie, twee biljetten voor een treinrit, twee voor een tentoonstelling en ook nog eentje voor een beurs. Allemaal zelf met mijn hoogsteigen printertje afgedrukt!

 

Want vandaag sturen bijdetijdse organisatoren en duurzame ondernemingen hun consumenten geen ticketten meer maar e-mails. Met het al dan niet 'vriendelijke' verzoek om het aangehecht PDF-bestand zelf af te drukken en mee te brengen. Want alleen zo kunnen deze organisaties hun ecologische voetafdruk verkleinen. Dan hoeven ze geen speciaal ticketpapier meer te bestellen en te bedrukken. Verder besparen zij op enveloppen en postzegels en er is ook al geen vervuilend transport meer nodig. Eén druk op de verzendknop volstaat.

 

Maar wat gebeurt er intussen aan de ontvangende zijde? Bij ons, de consumenten? Wij krijgen een volledig opgemaakt e-ticket in de vorm van een minstens vierkleurig geïllustreerde pagina in onze mailbox gedropt. Maar de essentiële vermeldingen van ons toegangsrecht worden opvallend vergezeld, wat zeg ik, verdrongen door kleurfoto's, aanlokkelijke aankondigingen of andere inktopslorpende logo's.

 

De jongens en meisjes van de marketingafdeling hebben zich blijkbaar suf gepiekerd om mij als unieke klant te kunnen enthousiasmeren. Daarom fabriceerden ze een verbluffend kleurrijke boodschap die het te scannen toegangsrecht op het A4-formaat promotioneel moet vergezellen. Het toegangsbiljet gedegenereerd tot advertentieblaadje. Het "Keep it simple, stupid!" -principe is alleszins niet aan deze 'out-of-the-box-thinkers' besteed.

 

Je gelooft mij niet? Vergelijk eens het banaal treinbiljetje dat je aan het loket koopt met de A4 die je voor de zelfde rit via NMBS-Belgianrail bestelt. Als ze het zelf niet moeten afdrukken kan de achtergrondfoto blijkbaar niet kleurrijk genoeg zijn!

 

En zo worden wij, de e-buyers, elke keer opnieuw verzocht om thuis en op eigen kosten per persoon één volle reclamepagina af te drukken, gewoon om ergens binnen te mogen. Want aan een Pdf kan je nu eenmaal niet morrelen! En ondertussen blijven‘die zelfde bedrijven ons ook nog e-mails sturen met paternalistische waarschuwingen als "Denk aan het milieu. Is het echt nodig om deze mail uit te printen?"

 

E-erlijk, ik vind al dat e-gedoe soms e-norm e-nerverend en e-nergieverspillend.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties