Heb je ooit een evenement bijgewoond waarvan je dacht: "oh, was ik maar ergens anders". Of andersom: naar welk evenement keek je echt uit? En weet je wat het verschil maakte tussen die twee? Als je een evenement organiseert, dan houdt dit verschil jou wel echt bezig.
Weet dat de meeste mensen uitkijken naar een evenement als het een mix bevat van interessante zaken, fun en iets leren. Met de volgende 5 tips zorg je er voor dat iedereen naar jouw evenement wil komen.
1. Een evenement moet iets hebben dat je als individu alleen niet zou doen
Bijvoorbeeld een diner of een receptie in een museum. Daar zou de gemiddelde persoon niet aan beginnen. Je kan hier heel creatief zijn. Houd wel rekening met je doelgroep en het budget van je klant. Als het gaat over een unieke locatie, weet dan dat er heel wat originele plaatsen zijn die je voor je evenement kan huren.
2. Organiseer voor je publiek, niet voor jezelf
Zoals Walt Disney al zei toen ze hem vroegen naar het geheim van zijn succes: "Maak niet iets dat je zelf leuk vindt, maar probeer uit te vinden wat je publiek wil en maak dat dan voor hen." Heel wat evenementorganisatoren hebben de neiging om dat waar ze zelf interesse voor hebben, naar voren te schuiven. Wat ze echter vergeten is dat klanten of deelnemers niet per definitie dezelfde interesses hebben...
3. Maak het leuk
Het lijkt eenvoudig, maar vaak wordt het fun aspect vergeten. Met leuk bedoelen we niet dat je gasten voortdurend geëntertaind moeten worden. Een klein speels element kan de boel al heel wat opfleuren. Heb je sponsors, vraag hen dan om je hierbij te helpen met bijvoorbeeld een reis te verloten of een give away uit te delen. Met een beetje creativiteit vrolijk je een evenement heel gemakkelijk op.
4. Nodig een bekend persoon uit
Daarmee bedoelen we niet Brad Pitt of Angelina Jolie. Al zouden die zeker volk trekken. Denk eerder aan bekende mensen uit de sector of belangrijke keynote sprekers met een populaire topic. Zorg dat je hier ook voldoende over communiceert.
5. Ga voor een specialiteit
Als je veel evenementen organiseert, zorg er dan voor dat je bekend wordt voor een bepaald aspect van die evenementen. Kies je voor catering bijvoorbeeld, serveer dan speciale en unieke gerechten. Klanten willen komen omdat ze nieuwsgierig zijn naar welke specialiteit je hen deze keer weer zal voorschotelen. Besef dat als je ook maar een beetje afwijkt van de platgetreden paden, je al snel zal worden opgemerkt.
Ben het helemaal eens met de bovenstaande vijf punten. Met name het organiserenen voor je publiek is erg belangrijk. Ik ben zelf actief in de vliegshow en evenementen branche en het komt mijns inziens vaak voor dat men te weinig naar de wensen van het publiek kijkt. Wellicht dat een feedback systeem via social media uitkomst kan bieden. De uitdaging is dan wel hoe mensen te moteveen om deze feedback te geven. Frank van Houten