12 originele TIPS voor meer volk op je beursstand

12 originele TIPS voor meer volk op je beursstand

Hoe lok je bezoekers naar je stand? Beursorganisatoren leggen de verantwoordelijkheid hiervoor meestal bij de standhouders. Maar wat als die niet tevreden zijn en volgende keer niet meer deelnemen? Als organisator kan je je standhouders beter wat ondersteunen.

 

Geef je standhouders, zodra ze intekenen, tools, tips en tricks om hun investering maximaal te doen renderen. Maak gerust gebruik van onderstaande tips en deel die met hen via een newsletter of social media.

 

De 12 tips:

 

1. Organiseer wedstrijden

Dit is de meest toegepaste maar ook meest misbruikte tactiek om bezoekers naar je beursstand te lokken. Deze tactiek werkt het beste als je het slim aanpakt. Zorg er voor dat de wedstrijd aansluit bij je product of merk en dat ze communicatie van je verkoopscampagne ondersteunt.

 

2. Deel kennis

Een van de meest effectieve tactieken om kwalitatieve leads te genereren in een b2b-context is kennis delen via gratis whitepapers, e-books, rapporten, enz. Dat kan uiteraard ook online. Vraag de coördinaten van de geïnteresseerden en stuur hen de informatie, via USB-stick, e-mail, NFC, RFID, ...

 

3.  'Vind ik leuk' offline

Nodig je bezoekers offline uit om je product of dienst ook online 'leuk te vinden'. Spreek hen daarover aan tijdens hun bezoek aan je beursstand. Probeer steeds meer online en offline interactie te mengen.

  

4. Wifi

Een degelijke wifi-connectie is zelfs anno 2013 nog steeds een probleem op de meeste events en beurzen. Ben je een slimme exposant, stel dan je wifi gratis open voor je bezoekers. Maar stel wel een voorwaarde: ze moeten op een of andere manier iets terug geven, zoals hun contactgegevens.

 

5. Tweetup

Organiseer een Tweetup. Nodig via Twitter bezoekers uit om ook fysiek samen te komen. Op je beursstand bijvoorbeeld.

 

6. Werkstation

Maak ruimte vrij op je stand om een werkstation te organiseren. Bied bezoekers een plaatsje aan met internet connectie en elektriciteitsvoorzieningen. Ze kunnen daar in stilte even op adem komen en eventueel wat werken. Zorg dat je verkopers ze op dat moment niet lastig vallen. Maak van dat stukje stand een plaats waar je als bezoeker mentaal en fysiek je batterijen kan opladen. Wedden dat dat wordt geapprecieerd?

 

7. Adverteer op de event app

Koop advertentieruimte op de mobiele event app. Meer en meer events hebben apps met allerlei informatie. Met deze app zit je natuurlijk midden in je doelgroep. Dus zorg dat je daar de beste advertentieruimte hebt en een boeiende boodschap!

 

8.  Mini-conferentie      

Maak op je beursstand een klein 'zaaltje'. Zet enkele stoelen op een rij en laat een spreker een klein seminarie geven van ongeveer 15 minuutjes over een bepaalde topic. Plan dit op regelmatige tijdstippen en kondig het aan via Twitter. Door de plaatsen beperkt te houden, lok je heel wat nieuwsgierigen die mee komen volgen. Dit is een leuk alternatief voor online kennisdeling via whitepaper, e-book, …

 

9. Productlancering

Een van de voornaamste redenen voor bezoekers om naar een beurs te gaan is de nieuwe producten leren kennen. Daarom is jouw beursdeelname de gelegenheid bij uitstek om een nieuw product te lanceren. Als je de bezoekers de exclusiviteit verleent om de eersten te zijn die jouw product leren kennen, kan je lancering niet meer stuk. Gebruik ook hier Twitter voor de aankondiging.

 

10.  Pre-event contactmoment

Beurzen worden meestal gezien als een mogelijkheid om nieuwe klanten te winnen. Dat dit ook bij uitstek een gelegenheid is om zelfs al voor het event een contactmoment met de bestaande klanten te organiseren, wordt vaak vergeten. Informeer je bestaand cliënteel op voorhand over je beursdeelname. Zorg dat je klanten weten dat je er zal staan en wat je er allemaal gaat doen: lezingen, promoties, acties, ... Zo herkennen en erkennen ze jou onmiddellijk tijdens hun bezoek.

 

11. Stel vragen

Een andere manier om de beursbezoekers te lokken, is ze benaderen met vragen of polls. Een beurs bezoeken kan een vrij passieve bedoening zijn: slenteren langs de standen, brochures verzamelen en goodies in je handen geduwd krijgen. Als je dan eens je mening of je input mag geven, voel je je als bezoeker ineens een stuk meer betrokken en actiever. Check dit voorbeeld:

 

12. Check in for the win

Check ins hebben steeds meer invloed op onze beslissingen. Als je bij een beurs incheckt op Foursquare zie je onmiddellijk welke bedrijven nog op dat kanaal actief geweest zijn. Waarschijnlijk stimuleren die bedrijven ook de check in door incentives uit te delen op hun stand, tips te posten en slimme to-do-lijstjes te maken. Ook op mobiele event apps kan je inchecken en vaak koppelen de standhouders daar incentives aan (wedstrijden, liefdadigheid, kortingen). Een slimme tactiek om meer bekendheid te krijgen.

Bron: Inspired by EventManagerBlog.com

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties