Column: Marketeers maken Social Media kapot; hou toch op!

Column: Marketeers maken Social Media kapot; hou toch op!

Social media is geen marketing instrument. Helaas maken veelal marketeers en verkopers deze prachtige nieuwe communicatie technologie kapot met hun Facebook advertenties, Promoted tweets en ongevraagde LinkedIn uitnodigingen. Ze ontkennen de essentie: Social Media platforms zijn een virtueel café, geen digitaal billboard.

 

Het draait daarop om het 'gesprek' en dus niet om de 'boodschap'. "Een open deur!" hoor ik je denken; maar waarom is het dan voor zoveel mensen zo moeilijk om daar naar te handelen?

 

 

Allemaal een 'follower fetish'

Op zich is het wel logisch dat het gebeurt. Al sinds de jaren '60 van de vorige eeuw (!) zijn veel marketing en sales tactieken gestoeld op het AIDA-model; eerst Aandacht trekken, dan Interesse, vervolgens een Verlangen (Desire) en tot slot de Actie of Aankoop. Kerngedachte: het model is een trechter dus hoe meer aandacht ik trek, hoe meer mensen ik tot actie ga bewegen. Zie daar de massa aan reclame, flyers, posters, advertenties, telefoontjes en spam die we dagelijks over ons heen gestort krijgen.

 

Tegenwoordig schermen wij, de 'ontvangers', onszelf steeds meer af van deze ongevraagde boodschappen: 'nee/nee' stickers op de brievenbus, 'bel-me-niet' register, spam-filters, pop-up blockers en dubbele opt-in wetgeving voor e-mail nieuwsbrieven. Het nieuwe interface ontwerp van Gmail zorgt er zelfs actief voor dat er nog minder ongevraagde commerciële berichten op ons netvlies komen. En logischerwijs hebben de 'reclamejongens' hier last van. Zij zien hun 'bereik' consequent dalen en zijn naarstig op zoek naar nieuwe trucs.

 

Maar wat schertst hun verbazing? Sinds een aantal jaar spenderen we meer en meer tijd achter een beeldscherm. Een beeldscherm vol met ongevraagde berichten! Oké, met als enig verschil dat die ongevraagde berichten komen van mensen die we kennen of zelf voor gekozen hebben (maar dat kleine detail ziet onze 'klassieke' marketeer voor het gemak graag over het hoofd). 9 miljoen Nederlanders op Facebook, 3.5 miljoen op LinkedIn en Twitter. Daar moeten we zijn: Volg mij, volg mij!!

 

Liever niet dus … Ga weg met je reclame van mijn 'stamtafel'. Laat me met rust! Als ik een bijzondere ervaring beleef, dan zal ik dat heus wel met mijn vrienden bespreken. Daar heb ik jou, meneer de marketeer, niet voor nodig.

 

 

Hoe dan wel de kansen van Social Media grijpen?

Online communicatie, en Social Media in het bijzonder, maken onze wereld transparanter en daarmee eerlijker en authentieker. Marketeers die graag aan een ‘imago’ bouwen kunnen hier niet goed mee omgaan omdat 'de waarheid' nou eenmaal niet alleen maar 'rozengeur en maneschijn' is. Maar wat kun je daar dan mee?

 

Het klinkt eenvoudig, maar is daarmee niet minder moeilijk: gebruik de nieuwe communicatie technologieën op zoveel mogelijk manieren om je dagelijkse werk makkelijk en leuker te maken, behalve voor marketing. Voorbeelden?

  • Iedereen kan meelezen, dus deel je vragen, twijfels en verwondering en geef mensen de kans om je te helpen of mee te denken.
  • Jij kan met iedereen meelezen, dus luister actief naar de gesprekken ‘aan tafel’ en kijk hoe je daar een waardevolle bijdrage aan kan leveren.
  • Het medium is real-time, dus je kan sneller dan ooit service leveren en inspelen op onverwachte situaties.
  • Mensen gebruiken Social Media vooral mobiel, dus je kunt mensen onderweg helpen of vermaken.

Het gevolg? Je zorgt ervoor dat de ervaring met jouw product, dienst of event zo geweldig wordt, dat ik mijn netwerk, en daarmee mijzelf, een dienst bewijs door ze op jou te wijzen. Je wordt een 'gouden tip' die ik met mijn vrienden en collega's wil delen. En moet je eens uitrekenen wat dat zou kunnen betekenen voor je 'bereik'…

 

Prettige wedstrijd! (... en vraag vooral om hulp als je het lastig vindt om dit implementeren)

 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

ISE 2025: 'Connection Restored' - Claim nu je gratis ticket!

ISE 2025: 'Connection Restored' - Claim nu je gratis ticket!

Gloednieuw 4-sterrenhotel The Ostendian opent maart 2025

Gloednieuw 4-sterrenhotel The Ostendian opent maart 2025

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

De beste tips om jouw events zo chaotisch mogelijk te laten verlopen.

Advertenties