Waarschuwing: oplichting en diefstal bij verhuurbedrijven

Waarschuwing: oplichting en diefstal bij verhuurbedrijven

Opnieuw werden in de eventsector twee verhuurbedrijven opgelicht. Zowel bij Play AV, Studio 2000 als Rent-All werd materiaal 'gehuurd' dat met de noorderzon verdween. Enkele tips om het risico op dergelijke diefstallen te verminderen.

 

Vorige week sloeg het noodlot toe bij zowel Play AV, Studio 2000 als Rent-All. Duur materiaal audiovisueel materiaal werd onder een valse identiteit gehuurd en ontvreemd. De dader gaf zich uit als Dirk Versteven van Antwerpen Events Company en/of Dirk Versteven van eventplanner media bvba. En ja, je leest het goed. Ook onze eigen naam werd dus misbruikt om onder valse naam goederen te huren.

 

"De man gebruikte het e-mail adres dirk.aevent@live.be. Het materiaal werd opgehaald door koerierdienst Taxicolli uit Kortrijk die gevraagd werden het af te leveren aan Brussels Expo. De koerier diende de persoon bij aankomst op te bellen om zo het materiaal te overhandigen", aldus Pieter Voet van Play AV.

 

Volgend gestolen materiaal wordt gesignaleerd. Wees dus extra waakzaam als dit materiaal te koop wordt aangeboden:

  • ChamSys MQ100 Pro 2014: CH31540600191 
  • ChamSys Playback Wing: CH31540600191 
  • ChamSys MQ100 Pro 2010 console: CH31525100690 
  • ChamSys Playback Wing: CH31541060196 
  • Chamsys Execute Wing: CH31525100691 
  • dmXLan Node 3 FI Trussmount, SN: 355, 356, 357

UPDATE: Ook bij Pixelscreen zijn er recent op een zelfde manier 70 Spectral m800 LED fixures ontvreemd. De dief deed zich voor als Roel Wellens van de universitaire instelling UCL. Hij gebruikte een niet te traceren gsm kaartje en het e-mail adres roelw.ucl@outlook.com.

 

 

TIPS om oplichters te ontmaskeren

We weten dat het in de eventsector snel moet gaan en er vaak niet veel tijd is om klanten goed te screenen. Deze eenvoudige tips kunnen alvast het risico op oplichting verkleinen:

  • Wees altijd extra alert wanneer nieuwe klanten last-minute bestellingen plaatsen.
  • Controleer het e-mail adres. Ruik bij @hotmail.com, @live.com, ... e-mail adressen meteen onraad. Professionele bedrijven gebruiken dit soort e-mail adressen zelden. Als wij bijvoorbeeld bestellingen plaatsen per e-mail zal dat altijd van een @eventplanner.be of @eventplanner.nl e-mail adres zijn. Maar ook als dat plaatje helemaal klopt ben je nog niet zeker. Het is immers perfect mogelijk om een e-mail te versturen die vanuit eender welk e-mail adres lijkt te komen. Pas als je een mail naar identiek hetzelfde e-mail adres terugstuurt en je daar weer antwoord op krijgt kan je zekerder zijn over de oorsprong van een e-mail.
  • Laat klanten die je niet kent geen koerier sturen om het materiaal op te halen.
  • Vraag altijd een copy van de identiteitskaart.
  • Bel het algemene telefoonnummer van het bedrijf dat wordt opgegeven. Dat vind je meestal snel op de website van het bedrijf. Als het bedrijf de persoon die zich aanbiedt niet kent (zoals bij de diefstal bij bovenstaande bedrijven) of die persoon helemaal niet op de hoogte blijkt te zijn weet je dat je met oplichters te maken hebt.

Welke tips heb jij nog? Hoe voorkom jij diefstallen? Laat het ons weten via een reactie onder dit artikel.

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Henk Schepens [Cheqroom nv]
Henk Schepens [Cheqroom nv]
New|2013-10-29 - 15:07u

Diefstallen kan je voorkomen door je materiaal op een eenvoudige manier te beheren. De huidige technologie laat het toe om op een eenvoudige manier je hele inventarisatie online te plaatsen en te beheren met je smartphone of tablet. CHEQROOM is hier een voorbeeld van. Je kleeft op iedere apparaat een QR code en je kan alles perfect online opvolgen en lokaliseren.

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties