Impact Russische anti-gay wet op eventsector?

Impact Russische anti-gay wet op eventsector?

Welke impact zal de nieuwe Russische anti-gay wet hebben op de Olympische Winterspelen in 2014? Zal de Russische event sector door de wet getroffen worden? Als je toch iets in Rusland organiseert zorg je er maar beter voor dat je gasten niet gay zijn.

 

Het is 2013 en nog steeds is antidiscriminatie tegen homo’s en lesbiennes nog overal te vinden. Een topic dat me nauw aan het hart ligt. Zo voerde Rusland eind juni nog een antihomowet in. Die verbiedt homopropaganda 'ter bescherming van minderjarigen'. Overtreders kunnen zich aan hoge boetes verwachten. Ook buitenlandse burgers ontsnappen niet aan die wet. Als ze betrapt worden op het promoten van 'niet-traditionele seksuele relaties' - Rusland vermijdt het woord homoseksualiteit liever - kunnen ze bovendien zelfs gearresteerd en gedeporteerd worden.

 

Aangezien volgend jaar in de Russische stad Sotsji de Olympische Winterspelen plaatsvinden, maak ik (en met mij nog heel veel anderen) me zorgen over homoseksuele atleten en hun supporters. Ook het Internationaal Olympisch Comité is er ook niet helemaal gerust in. Voorzitter Jacques Rogge vroeg de Russische overheid alvast tekst en uitleg. Rogge zei garanties te hebben gekregen van de Russische regering, maar dat sommige passages nog te onduidelijk zijn om een oordeel over te vellen. Bovendien gooien heel wat Russische politici olie op het vuur door hun afkeur tegen homo's duidelijk te maken in de media. "Het olympisch charter is duidelijk. Sport is een mensenrecht en moet toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht ras, geslacht of seksuele geaardheid."

 

Er gaan dan ook heel wat stemmen op om de Olympische Winterspelen te boycotten door bijvoorbeeld geen hoogwaardigheidsbekleders naar de openingsceremonie te sturen. Die vraag is actueel geworden na een emotionele open brief van de Britse acteur Stephen Fry, waarin hij de situatie van homo's in Rusland vergeleek met de positie van joden in het nazi-Duitsland van 1936.

 

De Amerikaanse president Barack Obama sprak zich uit tegen de boycot. Op een persconferentie zei hij dat de Amerikaanse atleten niet de dupe mogen worden van de politieke verschillen tussen beide landen en dat hij diep beledigd is door de Russische anti-homo wetgeving. "Ik hoop dat een homoseksuele of lesbische sporter met een medaille naar huis gaat. Dat zou een belangrijk signaal zijn naar de Russische politiek."

 

Ook de Britse premier ziet niets in een boycot. Volgens hem is deelnemen aan de Spelen een betere manier om vooroordelen tegen homoseksuelen te bestrijden.

 

 

 

Ikzelf ben ook niet meteen voorstander van een boycot, dat zou inderdaad discriminerend zijn ten opzichte van de atleten die nu aan het trainen zijn. Maar dat er iets moet gebeuren is duidelijk. Wat als Putin niet plooit onder de internationale druk? Zou het IOC noodscenario's hebben klaarliggen? Wat die dan ook mogen zijn… want last-minute uitwijken naar een andere locatie is, gezien de enorme voorbereidingen voor de Spelen, niet meteen een optie.

 

Organisatoren: blijf weg uit Rusland

Gelukkig hebben heel wat organisatoren van andere internationale evenementen zoals beurzen, congressen en incentives wel de mogelijkheid om Rusland te mijden. Welke organisator kan zich immers permitteren dat een van zijn gasten opgesloten wordt voor het dragen van een regenboogvlaggetje?

 

En wat met bedrijven die nu al events aan het plannen zijn rond de Olympische Winterspelen in Sotsji? Klanten uitnodigen naar de Spelen is voor heel wat bedrijven een ideale manier om hun loyalty te boosten. Hoe gaan deze bedrijven met de wetgeving omgaan? Informeer je je genodigden door ze een mail te sturen en ze op de anti-gay wetgeving te wijzen?

Bron: Foto: Gettyimages

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties