Column: Lachend een opdracht verliezen

Column: Lachend een opdracht verliezen

Ik ben ook maar eens mens: ik win opdrachten, maar ik verlies er ook genoeg. De ene keer kan ik dat beter hebben dan de andere. Ik heb me afgevraagd waar dat aan lag en geloof dat ik er achter ben.

 

Waar ik kribbig van wordt, is een mail als deze:
Dag mijnh. In der Maur, uit drie aanbieders hebben we er een gekozen. De keuze is daarbij niet op uw bureau gevallen. Dank voor uw eerdere reactie.

 

Het bericht straalt in alles uit, dat er niet erg grondig is nagedacht over de keuze. Een extra telefoontje bevestigde dit gevoel: ze hadden maar wat gegokt, zonder serieus naar de aanbiedingen te kijken.


Dat is voor mij niet leuk, maar ook niet voor degene die de opdracht wel krijgt. Die wordt namelijk opgezadeld met een opdrachtgever die slecht na heeft gedacht over wat hij wil. En als dan achteraf de dag slecht uitpakt, of de gespreksleider toch niet zo heel goed bij het publiek bleek te passen, dan krijgt de dagvoorzitter de schuld. Terwijl het toch echt de opdrachtgever is die het probleem veroorzaakte.

 

Wanneer kan ik een afwijzing dan wel verteren? Als de opdrachtgever komt met weloverwogen argumenten welke afweging hij gemaakt heeft tussen een aantal professionele alternatieven. Dan is een afwijzing te begrijpen. Niet leuk, maar wel acceptabel.

 

Daarom, opdrachtgevers, kies alstublieft bewust. Respecteer de professionals en geef ze de kans écht te pitchen. Neem het vak en uw eigen bijeenkomst serieus genoeg om tijd en aandacht te investeren in een grondige afweging. 

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Productlancering onder de Spaanse zon

Productlancering onder de Spaanse zon

Advertenties