Column: Van belevenis naar betekenis

Column: Van belevenis naar betekenis

De financiële crisis heeft ons ook goede zaken gebracht. Denk aan andere waarden, een andere instelling, een andere denkwijze. Het gaat tegenwoordig niet meer alleen om geld, status en macht, maar ook over een bijdrage leveren aan de samenleving en aan je omgeving.

 

We gaan van beleveniseconomie naar betekeniseconomie, van ik naar wij. Het ik-tijdperk heeft plaats gemaakt voor een tijdperk waarin we op zoek gaan naar verbondenheid. Uit medisch wetenschappelijk onderzoek blijkt ook dat mensen die verbonden zijn met de samenleving gelukkiger en gezonder zijn en langer leven.

 

Betekenisvolle evenementen

Vanuit bovenstaande gedachte groeit binnen de evenementenbranche de opkomst van betekenisvolle evenementen. Deze hebben de toekomst. Natuurlijk blijft het bij evenementen belangrijk om op een inspirerende manier samen te zijn, de juiste boodschap over te brengen en gezamenlijk belevenissen mee te maken, maar het gaat er ook over hoe een steentje bij te dragen aan de samenleving. De behoefte hieraan groeit enorm, zowel vanuit medewerkers maar ook vanuit opdrachtgevers en andere stakeholders.

 

Klein is het nieuwe groot

Naast de opkomst van betekenisvolle evenementen zie je ook een andere trend en dat is dat klein het nieuwe groot is. Dit zie je op alle niveaus, ook bij evenementen. Bedrijven zoeken steeds vaker de samenwerking op met kleinschalige initiatieven. We gaan bijvoorbeeld ook steeds minder vaak voor de grote goede doelen aan de slag, maar eerder voor kleine lokale stichtingen. Dit om de eenvoudige reden dat de lokale, kleine wereld te overzien is en je die kunt vertrouwen.  

 

Klein is het nieuwe groot, geldt ook voor het MKB, het MKB gaat de dienst uitmaken, alleen de mate van betrokkenheid die het MKB toont op het gebied van maatschappelijke betrokkenheid loopt nog hopeloos achter op die de grote corporate bedrijven laten zien. Dus het MKB moet hard aan de slag om de multinationals op dit vlak te kunnen bijbenen. Daarbij, ze moeten wel, het wordt door iedereen van ze verwacht.  

 

Mosquito

Een veel gehoorde reactie op mijn vraag waarom doe je nog niets voor iemand anders is dat je in je eentje de wereld toch niet kan verbeteren, mijn bijdrage zet toch geen zoden aan de dijk. Ik geloof in Small actions > big change. Als we met zijn allen een steentje bijdragen, zorgen we gezamenlijk voor grote veranderingen. Mocht dit je nog niet kunnen overtuigen denk dan aan een uitspraak van de Dalai Lama: "If you think you are too small to make a difference, try sleeping with a mosquito in the room."

Reageer

Heb je al een account op eventplanner.be? Meld je aan
Heb je nog geen account? Schrijf je comment hieronder:

Lees ook

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

5 foute redenen om eventtechnologie te gebruiken

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

TTPE wint opnieuw en zet in op internationalisering

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Cybersecurity in de evenementenbranche: zijn we klaar voor de storm?

Advertenties